Jonas Blom löptränar varje dag – "Det är en livsstil för mig"

Det är bra träning för koordination, styrka och balanssinne att träna längs med stigar. Bild: Niklas Tallqvist

Jonas Blom har sprungit varje dag i över ett år. Han har också inspirerat sin 13-åriga son att köra en så kallad runstreak, där tanken är att dra en löprunda varje dag. "Det låter klyschigt, men du är fri när du springer", säger han.

Borgåbon Jonas Blom har alltid minst ett av sina trettio par löparskor i bilen. Han vill ta varje tillfälle i akt att ta en löprunda.

– Jag har familj, två barn, frun som är företagare, jobbar själv, och är själv företagare på deltid, så man vet inte alltid när det finns en lucka, säger han.

– Får man en timme så springer man en timme.

Han vill inte missa dagens löprunda. Blom, 38 år, har som mål att springa en runda varje dag. Ibland mer än en timme, ibland mindre än en timme.

Det har han gjort i mer än ett år. 400 dagar under onsdagen för att vara exakt.

– Jag ville pröva om det är nytta av att löpa varje dag. Som tävlingsidrottare vill man ju alltid bli bättre, säger Blom, som beskriver sig som en elitmotionär, som bland annat vunnit FM-silver i trailrun.

– Förut hade jag också mycket press på mig att springa fort. Jag ville alltid att löpträningen skulle se bra ut på Strava. Löpfarten per kilometer skulle allra minst börja med en fyra. Löpstreaken har tvingat mig att springa långsamt emellanåt. Det går inte att springa hårt varje dag.

Jonas Blom springer en stor del av sin träning i skogen. Bild: Niklas Tallqvist

Inspirationen fick Blom efter att ha lyssnat till en podd med den svenska ultralöparen Ellen Westfelt. Westfelt har sprungit varje dag i mer än åtta år. Hon har också inspirerat många i Sverige att inleda en egen runstreak, alltså oavbruten period av löppass. I Finland är det ännu inte en lika stor grej.

– Jag skulle säga att den största skillnaden är att jag inte längre är lika öm i kroppen. Det går bra att springa nästa dag fast jag sprungit ett halvmaraton. Kroppen blir van vid att springa, säger Blom.

– Jag har inte heller haft några krämpor. Förut var det alltid lite ont någonstans, i knäna, i höften, eller någon annanstans. Jag minns inte heller när jag senast var sjukledig. Vid 347:e dagen hade jag lite snuva, men det gick om.

Han springer ofta i varierande terräng. Cirka hälften av träningen sker längs med stigar. Farten är också varierande.

– Det sliter nog på kroppen att bara springa på asfalt. Det gör bra att springa i varierande terräng. Det stärker alla små muskler i benen och fötterna. Det är också bra styrketräning att springa i skogen och hoppa över stubbar och stenar.

Blom sprang sitt första halvmaraton 2008. Sedan tävlade han i triathlon i cirka tio år. Under de senaste åren har han mera gått över till att tävla i traillopp. Han cyklar också fortfarande och deltar också i terränglopp i cykling.

– Förut då jag hade en tränare gjorde jag alltid det som stod i programmet. Var det 7x1 000 m på bana så gjorde jag det oberoende hur skit det än kändes. Nu kör jag mer på känsla: känns det bra så springer man hårt, säger Blom.

– Under det första året med runstreak sprang jag 3 514 km. Det var en ökning med ungefär tusen kilometer. Det är ganska mycket. Men jag har ändå varit skadefri. Andra som kört en runstreak säger att man helt enkelt blir van.

Hur hälsosamt är det?

Elitlöpare springer i praktiken nästan varje dag, ofta två gånger om dagen, men de har också ofta en vilodag i veckan. En runstreak strider delvis mot etablerad träningslära.

– Å ena sidan är det fint att människor rör på sig regelbundet, gör motion till en livsstil, och försöker hålla sig aktiva, säger Timo Vuorimaa, doktor i idrottsvetenskap och en av Finlands mest erfarna löptränare, som själv på sin tid klockat 2.22,36 i maraton.

– Å andra sidan är det ju inte klokt att endast ha som målsättning att springa varje dag. Vilodagar behövs absolut, både fysiskt och psykiskt.

Grunden för all träning är superkompensation. Efter ett hårt träningspass behövs det tillräckligt med återhämtning och vila för att kroppen ska kunna anpassa sig och vara redo för ett nytt hårt träningspass.

För en elitidrottare innebär det sällan total vila. I stället består en lätt dag av lätt träning. Men Vuorimaaa anser också att det behövs vilodagar.

– I alla uthållighetsgrenar, fysiskt krävande grenar och egentligen alla grenar är vila det bästa sättet att återhämta sig. Ibland behövs det flera vilodagar för att ge kroppen tid att bygga upp sig, säger han.

– Kännetecknande för toppidrottare är att man vågar ta en vilodag. Periodiseringen och träningsrytmen är egentligen det viktigaste i all träning. Den som tränar mest är sannolikt inte den som är bäst i tävling. Men den som tränar bäst är sannolikt också den som är bäst i tävling.

"20 minuter är en vilodag för mig"

Blom har inte märkt av behovet av en total vilodag. Tvärtom upplever han att det är skönt att hålla kroppen i gång varje dag.

– Jag vet att folk säger att det behövs en vilodag i veckan. Men om man gör kontorsjobb hela dagen, och tar en 20 minuters lätt joggingrunda under lunchpausen, är det nog en vilodag för mig, säger Blom.

– Jag tycker inte en vilodag behöver gå ut på att man ligger i soffan utan att göra någonting. Jag tror starkt på aktiv vila. Förut var dagen efter en vilodag alltid den värsta dagen i veckan. Jag har inte haft den där trögheten på över ett år.

Det har också fungerat för Blom. Förra hösten sprang han ett nytt personbästa i 10 km landsvägslopp, 35.36, efter hundra dagar av runstreak.

– Det blir intressant att se hur det går i höst. Har jag blivit snabbare? Går det att komma under 35 efter 500 dagar i sträck med löpning?

Världsrekordet för dagar i följd med löpträning är 52 år. Dit har Jonas Blom en bit kvar ännu. Bild: Niklas Tallqvist

Blom har också inspirerat sin trettonårige son Liam att springa. Uppnår Liam ett år med löpning varje dag får han pengar till en moped av sina föräldrar.

– Det har blivit en rutin för honom också. Den stora skillnaden mellan oss är att jag vill ha löprundan undan innan jag kommer hem från jobbet, för det är svårt att ta sig ut på kvällen, men han tar sin löprunda tidigast vid niotiden på kvällen, säger Blom.

Det är inte alltid lätt att kunna springa varje dag. Den legendariske brittiske OS-löparen Ron Hill, som avled i maj, etablerade den allmänna regeln att man ska springa minst en mile (cirka 1,6 kilometer) varje dag för att det ska räknas som en löprunda. Ron Hill innehar rekordet för dagar i sträck med löpning: 52 år och 39 dagar.

– Jag har några gånger gett mig ut för att springa fyratiden på morgonen då jag vetat att jag är fast med jobbet till sen kväll. Man måste lägga upp sina egna regler och sina egna målsättningar.

Blom har ännu inte bestämt sig för hur länge han tänkt fortsätta. 500 dagar? 1 000 dagar? Det går inte riktigt att tävla med andra som inlett sin runstreak förut.

– Målet är bara att springa varje dag, njuta av att löpa, och inte stressa över farterna, säger Blom.

– För mig är löpning en livsstil. Man får nollställa huvudet. Man kan ta sig ut i skogen, springa längs med ån, eller springa längs med sjön. Det är inte så stor skillnad för mig om det regnar, om det snöar, eller om solen skiner. Det låter klyschigt, men du är fri när du springer.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning