Johaug kan få böter för reklam

Therese Johaug missar OS i Pyeongchang på grund av sin dopningsavstängning.Bild: Lehtikuva/Markku Ulander

Konsumentombudsmannen i Norge prickar Therese Johaug.

Sponsorerna har inte övergett den dopningsavstängda skidstjärnan Therese Johaug. Tvärtom, hon gör gärna reklam för sina samarbetsparter i sociala medier.

Nu har konsumentombudsmannen i Norge rytit till. Orsaken: Johaug anklagas för att ha brutit mot marknadsföringslagen då hon skrivit inlägg på sociala medier som i praktiken är reklam, men som inte tydligt markerats som reklam.

Johaug och några andra elitidrottsutövare, Heidi Weng, Aksel Lund Svindal, Kjetil Jansrud och Martin Ødegaard har fått anmärkningar av konsumentombudsmannen. Om de inte skärper sig kan det bli böter.

– Det är viktigt att det blir ordning på det här. Idrottsutövarna är stora förebilder för väldigt många och speciellt för barn och unga. De har stort inflytande, säger Elisabeth Lier Haugseth till VG.

Therese Johaug har 344 000 följare på Instagram och 365 000 följare på Facebook. Martin Ødegaard har ännu fler: 2,2 miljoner på Instagram och 740 000 på Facebook.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00