Johaug kan få böter för reklam

Sponsorerna har inte övergett Therese Johaug. Bild: Lehtikuva/Markku Ulander

Konsumentombudsmannen i Norge prickar Therese Johaug.

Sponsorerna har inte övergett den dopningsavstängda skidstjärnan Therese Johaug. Tvärtom, hon gör gärna reklam för sina samarbetsparter i sociala medier.

Nu har konsumentombudsmannen i Norge rytit till. Orsaken: Johaug anklagas för att ha brutit mot marknadsföringslagen då hon skrivit inlägg på sociala medier som i praktiken är reklam, men som inte tydligt markerats som reklam.

Johaug och några andra elitidrottsutövare, Heidi Weng, Aksel Lund Svindal, Kjetil Jansrud och Martin Ødegaard har fått anmärkningar av konsumentombudsmannen. Om de inte skärper sig kan det bli böter.

– Det är viktigt att det blir ordning på det här. Idrottsutövarna är stora förebilder för väldigt många och speciellt för barn och unga. De har stort inflytande, säger Elisabeth Lier Haugseth till VG.

Therese Johaug har 344 000 följare på Instagram och 365 000 följare på Facebook. Martin Ødegaard har ännu fler: 2,2 miljoner på Instagram och 740 000 på Facebook.

Aktia hjälper dig att tänka framåt

De flesta finländare har idag koll på att hem, fritidsbostad och fordon behöver försäkras för att hålla ekonomin i balans om allt inte går som planerat. När det kommer till personförsäkringar är läget ett annat. Jämfört med många andra länder har Finland ett bra socialskydd och många förlitar sig på att man får tillräckligt stöd för att klara sig ekonomiskt om något allvarligt inträffar. Men hur långt räcker socialskyddet egentligen? Hur påverkas livet om man insjuknar allvarligt och inte längre kan arbeta? Klarar sig familjen ekonomiskt utan en förälder? 9.4.2020 - 00.00

Mer läsning