Johan Wikström vill se chinos och kragskjortor ersätta jeans och t-tröjor

– Klassiskt herrmode handlar om att visa respekt genom att klä sig passande för tillfället, säger Johan Wikström. Bild: Christa Lundström

Ett Instagramkonto med bilder på klassiskt herrmode och över 8 000 följare. Det har Johan Wikström i Helsingfors. På vardagarna är han dataanalytiker, men herrmodesentusiast alla dagar i veckan.

– Klassiskt herrmode handlar mindre om mode och mera om stil och tidlöshet. Det handlar om att visa respekt genom att klä sig passande för tillfället, säger Wikström.

Klassiskt herrmode siktar på att vara tidlöst, med till exempel stiliga kavajer och snygga byxor. De som kör med klassiskt herrmode satsar gärna på plagg i material av hög kvalitet, tillverkade på sätt som gör att de håller länge.

Johan Wikström är för dagen ledigt och informellt klädd i vit skjorta, slips och en udda kavaj i bomulls-, silke- och ullmix, parad med crèmefärgade chinos med hög midja. På fötterna bär han mörkbruna loafers i mocka. Till accessoarerna hör en kostymklocka med läderband och simpel urtavla samt ett metallarmband i borstat stål.

En vacker detalj på Johan Wikströms chinos är midjebandet med D-ring. Bild: Christa Lundström

Född: 1988.

Bor: I Helsingfors sedan 2014.

Familj: Sambo, föräldrar och syster.

Tre viktiga accessoarer: Bröstnäsduk, slips, klocka.

Stilförebilder: Andreas Weinås, Gianni Agnelli.

Favoritmärken: Yeossal, ett märke från Singapore som gör måttsydda plagg och Rampley & Co, ett brittiskt märke som bland annat gör bröstnäsdukar med olika konstverk som motiv.

Bästa modetips: Håll det simpelt. Det viktigaste är att passformen är bra. Också enklare kläder som vit skjorta och mörka byxor ser bra ut som de sitter bra.

Wikström växte upp i Tammerfors och hemspråket var svenska. Han berättar att det fanns en del negativa attityder gentemot finlandssvenskar, att de ofta sågs som snobbiga och "bättre folk". Mest rörde han sig i finskspråkiga kretsar.

– Jag hade ett finskt smeknamn, Jukka, och ingen gissade att jag var finlandssvensk om jag inte tog upp det. Men attityderna och inställningen till finlandssvenskarna har förändrats en hel del från när jag var ung i Tammerfors, man värdesätter språk på ett annat sätt i dag.

Liten nisch

Instagramkontot The Sartorial Finn startade han för knappt ett år sedan. Wikström berättar att han alltid varit intresserad av mode och stil, men att han då började intressera sig för klassiskt herrmode på allvar.

Han började med att ta bilder på sin klädsel för att komma ihåg snygga kombinationer. Sedan började han följa olika herrmodekonton på Instagram.

– Jag följde så många herrmodekonton för att hämta inspiration att mina kompisars bilder drunknade i flödet. Då skapade jag ett nytt konto där jag kunde följa herrmodekonton och publicera egna bilder på herrmode.

Instagramkontot har vuxit snabbt på kort tid. I mars började det plötsligt dyka upp en hel del nya följare.

– Folk har kanske lättare för att följa profiler med fler följare, och i mars passerade jag tusen följare.

Med sitt konto vill han inspirera andra genom att visa upp olika klädslar och kombinationer.

– Mitt konto är som en nybörjarguide med grundregler om vilka färger som passar ihop och hur man kombinerar olika mönster.

– Det viktigaste är att passformen är bra. Också enklare kläder, som till exempel en vit skjorta, ser bra ut om den sitter bra, säger Johan Wikström. Bild: Christa Lundström

Wikström säger att klassiskt herrmode är en liten nisch, inte bara i Finland utan också internationellt, även om intresset är större i länder som Italien och USA. Via Instagram kan han hålla kontakt med andra herrmodesentusiaster från olika länder, få tips om varumärken och diskutera kvalitet.

– Jag skulle gärna resa till modemässan Pitti Uomo i Italien för att få inspiration och träffa dem som jag diskuterar med på Instagram, säger han.

Vill inte bli influencer

För det mesta tar han bilderna själv, hemma eller i omgivningarna runt Drumsö, där han bor. Då och då kan han göra utflykter för att fotografera och då kan sambon få rycka in som fotograf.

– Det är kläderna som är i fokus, men bakgrunden skapar stämningen. Jag tycker om att ta bilder till exempel vid havet eller med gamla jugendbyggnader i bakgrunden.

Wikström säger att man nog kunde sätta hur mycket tid som helst på Instagramkontot, men att han till vardags sätter ungefär en timme på sitt konto.

Bröstnäsduken med Kalevalamotiv har Johan Wikström specialbeställt från det brittiska märket Rampley & Co. Bild: Christa Lundström

– Jag tar några bilder varje dag och gör en snabb redigering. Det som tar tid är att gå igenom bilderna och svara på folks kommentarer och privata meddelanden.

Wikström har haft en del samarbeten med varumärken, och medger att intresset ökar ju mer kontot växer. Men han vill inte bli en influencer på heltid.

Klassiskt herrmode kostar

Något han gärna skulle se oftare bland finländska män är smart casual-stil som chinos och kragskjorta i stället för jeans och t-tröja.

– Det skulle vara trevligt att se i stadsbilden, men alla får klä sig som de vill. Huvudsaken är att man känner sig bekväm.

Det är i viss mån också en ekonomisk fråga. Klassiskt herrmode kostar mer än så kallat snabbmode.

– Men, sköter man om till exempel ett par skor av hög kvalitet, putsar, blankar och rengör dem, så kan man enkelt gå i dem i tio, femton eller tjugo år, betonar Wikström

Att bygga upp sin garderob är inte heller något som behöver ske över en natt, tvärtom. Wikström tipsar att det är bra att långsamt bygga upp sin garderob och inte köpa allt på en gång.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning