Jesus hen-förklarades i Svenska kyrkans annons

Svenska kyrkan i Västerås fick ta emot starka reaktioner efter att ha kallat Jesus "hen" i en lokal annons. Nu ber de om ursäkt.

Svenska kyrkan hänvisar till Jesus födsel med orden "hen föddes" i en uppmärksammad annons i en lokaltidning i Sverige. Krykans domprost Susann Senter är förvånad över att folk blev så provocerade av den könsneutrala texten.

– Vår avsikt med födelseannonsen var att inbjuda till någon av julens gudstjänster. Om någon blivit sårad av vår formulering, så var det inte avsikten, säger Senter i ett pressmeddelande.

Enligt henne vill kyrkan profilera sig som mer öppen och belysa fler synvinklar.

– Den som är trygg i att tala om Jesus som han ska fortsätta med det. Vi vill bara peka på att det finns andra uttryck som ger andra perspektiv, säger Senter.

Hon har inte avskräckts av rabaldret kring "hen" men tycker att uppståndelsen är lite omotiverad.

– De bibliska texterna kommer vi aldrig ändra på men några av oss funderar över vårt språk när vi predikar, så där kan nog hen förekomma, säger hon till SVT.

En följd av genusdiskussioner

Svenska kyrkan i Västerås beslut att benämna Jesus könsneutralt har gett både positiva och negativa reaktioner.

– En del tycker att det är förskräckligt. Varför kan vi inte säga han, Jesus var en man, det är somligas reaktion. Andra tycker att det känns bra, säger Senter till Sveriges radio.

De cirka 200 medarbetarna i Svenska kyrkan i Västerås hade nyligen ägnat sig åt frågor kring genus, inkludering och likabehandling. Språket i Jesusannonsen kan därför ses som en följd av dessa diskussioner.

– Då blev vi uppmärksammade på hur lätt vi kodar varandra, så vi tyckte det var lite frimodigt att inte könskoda Jesus, säger hon till Sveriges radio.

– Det var ett försök att signalera en öppenhet för nya uttryck. Den Jesus som gick på jorden i cirka 30 år, det var en man. Men Jesus var en sann gud och en sann människa. Och sanna människor, det går utöver "han" och "hon", säger hon till Dagens Nyheter.

Debatten har gått het i tidningsartiklarnas kommentarsfält och på sociala medier.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42