Jesus – en lagom omöjlig roll

Axlar manteln. Kai Vaine i törnekrona får ta emot den uppretade folkmassans förolämpningar. Bild: Cata Portin

Näthat, penninglystnad och fånglägret Guantánamo spetsar långfredagsvandringen Via Crucis som för 21:a gången återskapar Jesus sista timmar i livet. Jesus dubbelgångare hittade regissören på Google.

Barabbas! Barabbas?! Var är karln? Där. Utmärkt. Ta en stol till åt Pontius Pilatus, så drar vi till Finlands Bank. Alla med nu! Snabba ryck, det är svinkallt!

Regissören Ville Saukkonen, klädd i fluffig dunjacka, är i sitt esse. Det är bara ett par dagar kvar till påskpassionen Via Crucis – korsets väg – som startar i Kajsaniemiparken och kulminerar i korsfästelsen på Domkyrkans trappor sent på långfredagen.

Den här kvällen ska skådespelarna öva scenerna då Jesus får sin dom. Det sker under Snellmanstatyns allvarsamma blick utanför Finlands Bank.

Mindre text, mer drama

Men den som väntar sig en alltigenom sakral stämning lär gå på en nit. Utifrån Veli-Pekka Hänninens manus gör operaregissören Saukkonen en nytolkning av det snart 2 000 år gamla temat.

– Mera visuellt drama, musik och humor, mindre textrecitation. I år har vi till exempel inget kors som Jesus spikas upp på. Vi gör det i stället mer symboliskt, med ljus och rörelser. Det blir en sådan antiklimax när man ska hissa upp någon på ett kors. Gnisslar, tar tid och man skäms, menar Saukkonen.

Han gestikulerar energiskt åt Herodes, spelad av Henna Hakkarainen, som dyker upp på scenen som en popstjärna.

– Jag lekte med tanken på att förlägga Herodesscenen till en sexklubb, men den idén stötte på patrull, säger Saukkonen.

När Jesus därefter ställs inför Pontius Pilatus är upplägget en direktsänd talkshow med Pilatus som värd, à la Conan O'Brien. I livesändningen ska publiken rösta bort antingen Jesus eller Barabbas – iförd en orangefärgad Guantánamofångdräkt – med känt resultat. Då hatpratet sprids har Jesus ingen chans.

Vrede i buskagen

Föreställningen ska enligt Saukkonen ta upp fem öppna sår i samtiden: att allting mäts i pengar, att människor är rädda, upplever tillvaron som meningslös och känner sig avtrubbade inför ständiga samhälleliga orättvisor, men samtidigt förnekar döden. Musiken varierar från Pink Floyd till Johann Sebastian Bach.

Saukkonens grepp har inte fallit riktigt alla i smaken.

– I fjol stod det en råilsken kvinna i buskagen vid Snellmanstatyn och skrek: "Hädelse! Hädelse!" Hon hötte i luften med sin väska, men vågade inte komma fram ur buskarna, berättar han.

Eldsjäl. Regissören Ville Saukkonen (till vänster) håller i trådarna för Via Crucis och vill ge föreställningen ett ansiktslyft i år. Bild: Cata Portin

Via Crucis har ändå en trogen publik. Varje år lockar påskvandringen mellan 10 000 och 20 000 åskådare. Skådespelet ordnas även om det skulle regna småspik på fredag.

– Självklart. Jesus kan inte inhiberas.

Årets Jesus, Berghällsbon Kai Vaine, 37, hittade Saukkonen genom att knacka in sökorden "manliga finländska skådespelare" på Google.

– Hans habitus är perfekt för rollen, säger Saukkonen, som beskriver Vaine som "varje renässansmålares dröm".

Såg ut som en syrier

Vaine har tidigare bland annat medverkat i dramaserierna Dolda liv (Salatut elämät) och En ny dag (Uusi päivä). Rollen som Jesus blir en helt annan typ av utmaning, som Vaine gärna tar sig an.

– Jag blev tillfrågad, och tidtabellerna passade ihop. Jesus kändes som en lagom omöjlig roll att pröva på.

Lagom omöjlig?

– Jo, Jesus är egentligen för stor för att spelas på scen. Alla har sin egen uppfattning om hurdan Jesus är, säger Vaine.

Långt hår och skägg. Du ser åtminstone ut som Jesus.

– Det gör jag ju inte. Jesus såg närmast ut som en syrier. Jag påminner kanske om den västerländska konstruktionen av Jesus.

Jesus klon? – Egentligen såg Jesus inte alls ut som jag gör, framhåller huvudrollsinnehavaren Kai Vaine. Bild: Cata Portin

Rollen som Jesus har också tidigare lockat kända filmskådespelare, till exempel Tommi Korpela, Martti Suosalo och Kai Lehtinen. För tre år sedan axlades manteln av finlandssvenska Martin Bahne. Han fick dras med en bångstyrig åsna som greps av panik då den såg sin egen spegelbild i ett skyltfönster när evenemanget skulle marknadsföras på Centralgatan.

I år medverkar inga åsnor, men däremot ett stort antal frivilliga statister som spelar soldater, vildsint folkmassa, rövare och andra biroller.

Kai Vaine ser fram emot fredagskvällens crescendo.

– Under övningarna har det nog känts lite konstigt att stå och hojta i Kajsaniemiparken mitt på ljusan dag. När det är mörkt och vi har ljusspelet och musiken i gång vid Domkyrkan kommer det att kännas annorlunda.

I Helsingfors universitets huvudbyggnad strax intill Domkyrkan verkar det som om en studerande låtit sig inspireras av Via Crucis, eller i största allmänhet gått i mollstämda grubblerier. På väggen i en av toaletterna nedanför byggnadens största tentamenssal kunde man läsa texten: "Min tentamen slutade lika illa som när Jesus skulle fira påsk."

Korsvägsandakten Via Crucis anses ha sina rötter i de tidigaste pilgrimsresorna till Jerusalem. Korsvägen markerar etapperna på Jesus "via dolorosa", från dödsdomen till gravläggningen.

Bruket introducerades av franciskanermunkarna under medeltiden och spreds i den romersk-katolska världen.

I modern tid omhuldades traditionen särskilt hängivet av påven Johannes Paulus II som själv bar korset inne på Colosseum i Rom inför enorma folkmassor.

I Helsingfors har Via Crucis ordnats sedan 1996.

Tyngre, långsammare, krokigare! Det ska inte se för behändigt ut när Jesus släpar korset från Finlands Bank till Domkyrkan, förmanar regissören Ville Saukkonen. Bild: Cata Portin

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning