Jens Berg avgår som vd för KSF Media

Jens Berg tror inte att hans efterträdare behöver släcka några bränder i år. Själv säger han sig inte ha något nytt jobb på lut – bara ett behov av att gå vidare i livet.Bild: Leif Weckström

Det finns ingen dramatik bakom beslutet, säger Jens Berg.

Efter många turbulenta år på KSF Media anses läget nu vara stabilt. Det säljs mer annonser än budgeterat och under det senaste halvåret har de digitala prenumerationerna kompenserat bortfallet av pappersprenumerationer på HBL.

Läge att ge över till någon annan, tycker KSF Medias vd Jens Berg som i dag offentligt meddelade att han lämnar sin post i vår. Berg utsågs till vd när Barbro Teir plötsligt slutade i april i fjol.

– Situationen var akut. Jag tog då vd-jobbet för ett år för att stabilisera läget. Det jobbet är nu gjort, säger Berg som var Hufvudstadsbladets chefredaktör innan han blev utvecklingsdirektör och vice vd på KSF Media.

KSF Medias styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh hade hoppats att Berg skulle fortsätta som vd, men har full förståelse för hans val.

– Om man vill pröva sina vingar ska man göra det, säger Bergh.

Lång process

Jens Berg säger att han inte exakt vet vad han ska göra när han lämnar vd-stolen, sannolikt blir det något med kommunikation. Tiden får utvisa om det till exempel blir som konsult för egen byrå eller något annat. Det är ingen brådska – när en ny vd har utsetts kommer Berg att jobba deltid för KSF Media resten av året med en utredning om hur mediebolaget ska nå 20–45-åringar.

Enligt Berg har beslutet att gå vidare mognat under en längre tid.

– I 22 år har jag jobbat med finlandssvensk journalistik, de tretton senaste åren som chef. Tanken är att göra något annat i livet.

Tuffast under chefsåren har varit samarbetsförhandlingarna.

– Vi har varit tvungna att säga upp många bra typer som är jättekompetenta, personer som jag tycker hemskt mycket om. Jag kommer att sakna alla kolleger men också den täta kontakten med läsarna. Tröskeln att ta kontakt är låg, det finns starka emotionella band till HBL.

Känslorna var också starka när KSF Media under Bergs ledning gjorde Östnyland och Västra Nyland till tvådagarstidningar i december i fjol.

Hur har förnyelsen av de lokala tidningarna lyckats?

– Det är lite tidigt att säga. Men mottagandet hos både annonsörer och läsare har överträffat förväntningarna. Vi har sålt mer annonser i Västra Nyland i februari i år än i februari i fjol, trots att tidningen kom ut fem dagar i veckan i fjol.

Som vd har Berg jobbat mycket med siffror. Den största insikten som han vill dela med sig gäller ändå människor.

– Ofta sägs det att det viktigaste för en vd är kunden. Jag tror att det viktigaste för en vd är personalen, eftersom det är den som tar hand om kunden.

Rekrytering pågår

Kaj-Gustaf Bergh lovar att presentera Bergs efterträdare snart, kanske redan inom några veckor. Eftersom Berg meddelade styrelseordföranden om sitt beslut redan före jul rullar rekryteringsprocessen på för fullt.

– Vi har ett par kandidater.

Bergh säger att KSF Media behöver en vd som har varit med om motvind och har erfarenhet av mediebranschen, någon som i ett tufft läge kan hålla i den ekonomiska sidan av verksamheten. Men det räcker inte.

– Utan Svenskfinland finns vi inte. Det är viktigt att den nya vd:n har ett hjärta för det svenska i Finland.

Bergh tycker också att han kan erbjuda ett givande vd-uppdrag.

– Vi har gjort ett jättebra jobb de senaste åren, och är på väg åt rätt håll. Det ser bra ut för KSF Media.

Bakgrund: Läs hur Jens Berg resonerade innan han tillträdde som chefredaktör på Hufvudstadsbladet 2011. Barbro Teir började 2014, ungefär ett år senare slutade Jens Berg som chefredaktör.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00