Janne Saarinen blir varumärkeschef och Johanna Tuuri chef för samhällsrelationer på Yle

Bild: Markku Ulander/Lehtikuva

Rundradiobolaget genomför en omfattande förnyelse av ledningen och tillsätter jobb med två nya uppgifter.

Två nya poster har tillsatts, meddelar Yle. Johanna Tuuri blir Yles chef för samhällsrelationer och Janne Saarinen Yles varumärkeschef.

Som chef för samhällsrelationer ska Tuuri bland annat bygga upp Yles nätverk av intressenter och svara för bolagets mediepolitik.

Tuuri är för tillfället ansvarig producent för Finlandsarenan och tillträder sin nya tjänst den 17 augusti.

"Jag tycker att det är viktigt och betydelsefullt att få komma till Yle för att främja en öppen dialog med medborgare, myndigheter och beslutsfattare och i sista hand mellan hela verksamhetsområdet och samhället", säger Johanna Tuuri i ett pressmeddelande.

Janne Saarinen ska som varumärkeschef ansvara för genomförandet av Yles varumärkesstrategi, bistå det varumärkesstrategiska beslutsfattandet och utveckla varumärket Yle.

Saarinen är för tillfället kunddirektör vid marknadsföringsbyrån SEK. Han tillträder sin nya tjänst den 1 september.

"Jag tror att vi tillsammans har utmärkta möjligheter att upprätthålla och stärka vår ställning, även om konkurrensen om människornas tid och uppmärksamhet är hård", säger Saarinen i pressmeddelandet.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Diamanter är det ultimata vintageköpet

Mer läsning