Isbrytaren Polaris ska vara ännu bättre än Urho

Världens första isbrytare som klarar av att köra på flytande naturgas har sett dagens ljus i Finland. Bakom nybyggda Polaris skymtar Viking Lines bilfärjor. Bild: Jussi Nukari

Den nya isbrytaren Polaris står från och med tisdagsmorgonen i beredskap att rycka ut. Fartygets kapten Pasi Järvelin uppger att den i vissa situationer är lika lätt att styra som en båt med aktersnurra.

På kommandobryggan finns tre reglage som styr lika många propellrar. Bland annat tack vare dem rör sig Polaris mycket smidigt i nästan alla förhållanden som brukar förekomma i Östersjön.

Ägarbolaget Arctias vd Tero Vauraste uppger att Polaris väntas fungera ännu bättre än bolagets tidigare trumfkort i världsklass, Urho.

En av de stora skillnaderna jämfört med tidigare isbrytare är att Polaris kan köras på flytande naturgas (LNG), vilket ska ge miljöfördelar. Även diesel med låg svavelhalt kan användas.

Polaris ska också vara bättre än sina föregångare på att ta tillvara spillvärme.

Tekniskt krävande

Att köra en isbrytare på LNG i stället för mer traditionellt bränsle är en större förändring på isbrytare än på till exempel kryssningsfartyg. Markus Karjalainen på Trafikverkets enhet för vintersjöfart uppger att isbrytarna oftare behöver ligga nära full effekt och att Polaris ska klara av att göra det med LNG som bränsle.

Polaris befälhavare Pasi Järvelin presenterar sitt nya fartyg. Bild: Jussi Nukari

Polaris har två 18 meter höga gasbehållare ombord och väntas kunna jobba i tio dagar utan påfyllning.

I början kommer Polaris ändå att åtminstone delvis vara dieseldriven, eftersom tillgången på LNG är svag i Bottenviken. En LNG-terminal ska byggas i Torneå, men väntas stå klar först i slutet av nästa år.

Statsägt

Arctia är ett statsägt aktiebolag. Vd:n Vauraste uppger att bolaget för tillfället har fem fartygsbeställningar att ta itu med och att även framtiden ser ljus ut. Bland annat Ryssland erbjuder möjligheter för finska isbrytare, uppger han.

Handelssanktionerna mot Ryssland gäller inte isbrytare och det finns ett gällande avtal om isbrytartjänster i Östersjön. I fråga om norra Ryssland, Nordostpassagen och Sachalin-regionen nära Japan finns däremot inga avtal för tillfället.

Även i Nordamerika finns det en potentiell marknad.

– Till all lycka blev Ceta av, säger Vauraste om frihandelsavtalet mellan Kanada och EU.

Polaris väntas vara i bruk i ungefär 50 år. Om efterfrågan på fartygets tjänster är ungefär som nu väntar sig Vauraste att fartyget dragit in lika mycket pengar som det kostade att bygga om mellan 25 och 30 år. 

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning