Irriterande enkäter

Jag förstår företagen som har hittat en gratis källa för att få färska synpunkter från tusentals konsumenter. Men ska jag som konsument behöva göra arbetet?

"Vi behöver din hjälp. Det tar bara fem minuter", står det i mitt mejl från hotellet. Jag hummar ett irriterat nej, och skrollar vidare på min dator. "Vad tyckte du om oss?" står det i följande mejl från flygbolaget. Längre ner finns en förfrågan från biluthyrningsbolaget. Man vill höra min åsikt. "Ge oss fem minuter av din tid och vi utvecklar våra tjänster enligt dina önskemål", lovar de.

För ett par dagar sedan kom jag hem från en lång resa och naturligtvis hade jag använt både hotell-, flyg- och biluthyrningstjänster och jag förstod att de som erbjudit mig sina tjänster ville veta vad jag tyckte. Kanske hade jag också kunnat besvara frågorna, men när det under den följande dagen kom en enkät från mitt försäkringsbolag samtidigt med bankens årliga utvärdering blev det för mycket.

Jag står inför ett dilemma. Ska jag använda dessa fem eller tio minuter, som i praktiken blir tio eller tjugo minuter för att utveckla bolagens produkter och tjänster? Har jag blivit någon sorts produktutvecklare eller idégenerator för nya affärer?

Jag förstår företagen som har hittat en gratis källa för att få färska synpunkter från tusentals konsumenter. Men ska jag som konsument behöva göra arbetet? Och dessutom utan ersättning! Ja, kanske inte riktigt helt. Jag hittade ett bilbolag som ville att jag skulle provköra deras nyaste bil och som ersättning erbjöds att jag skulle få delta i ett lotteri.

För tjugo år sedan, när allt ännu var nytt, kände jag mig utvald när Statistikbyrån skickade hem en enkät på fem sidor om allt möjligt i mitt liv. Det var intressant och spännande. Jag satte mig in i frågorna för att ge ett så korrekt svar som möjligt. I dag upplever jag enkäterna, telefonintervjuerna och sms-frågorna av typen "Vad tyckte du om oss?" som irriterande, burdusa och påträngande.

Även om företagen får sina frågor besvarade undrar jag om informationen kan bli relevant och objektiv? Kan urvalet vara slumpmässigt? Ett hotell erbjöd en gratisövernattning ifall jag svarade på en enkät inom 24 timmar. Finns det då inte en risk för att den svarande sätts under tidspress och vill försköna sin hotellupplevelse i hopp om att få ett fint rum?

I går var min hustru och jag på en restaurang i Helsingfors. Två timmar senare kom en förfrågan via Google. "Vad tyckte du om vår fisk?" Puh!

Lars Strang filosofie doktor, Esbo

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42