Iran försöker avläsa svarta lådorna på plats

Räddningsarbetare på platsen där det ukrainska flygplanet störtade sedan det skjutits ned utanför Teheran den 8 januari. Bild: Lehtikuva-AFP

Irans haveriutredare säger att de ska försöka avläsa det nedskjutna flygplanets svarta lådor på plats i Iran, enligt iranska medier.

Peter Swaffer på Statens haverikommission i Sverige varnar för att informationen på färdskrivarna kan förstöras om avläsningen sker utan rätt kompetens.

Turerna fortsätter i frågan om var ukrainska PS752:s färdskrivare, de så kallade svarta lådorna, ska avläsas. Senast på lördagen uppgav den iranske utredningsledaren Hassan Rezaifar för haverikommissionen att det ännu inte fattats något beslut. Men nu säger Hassan Rezaifar till den iranska nyhetsbyrån Irna att landets civila luftfartsmyndighet ska försöka avläsa dem i Iran, skriver Reuters.

– Vi försöker att avläsa de svarta lådorna här i Iran. Annars är våra alternativ Ukraina och Frankrike, men inget beslut har fattats än så länge om att skicka dem till ett annat land, säger Hassan Rezaifar till Irna.

Inte sannolikt

Peter Swaffer säger att informationen är ny för honom, och att han inte har fått uppgifterna formellt förmedlade till sig. För att avläsa färdskrivarna krävs avancerad utrustning och kompetens som endast finns på ett fåtal platser i världen, enligt Statens haverikommission. Swaffer säger att han inte känner till att Iran har den förmågan.

– Jag vet inte vilken apparatur eller personal de har lyckats skaffa, men det är inte personer man annonserar efter utan personer som jobbar i olika haverikommissioners specialistlabb och inget annat. Vi vet vilka länder och personer det är. Jag finner det inte sannolikt alls att de skulle kunna genomföra nedladdningen, och jag förstår inte vad det är som pågår nu, säger Swaffer.

"Finkänslig handpåläggning"

Viktig information på färdskrivarna riskerar att försvinna om de hanteras felaktigt. Swaffer säger att det till exempel kan handla om kretskort som behöver en hel del hantering för att återställas i ett tillräckligt bra skick för att de ska kunna kommunicera med andra komponenter.

– Det här är inte en intakt låda som man kopplar in en sladd i och så är allt klart och det kommer fram på en skärm. Det är en sönderslagen apparat som kräver ytterst finkänslig handpåläggning, säger Swaffer.

– Varje fall är unikt, och har man inte stor erfarenhet av många sådana fall, då vet man heller inte vad man gör.

Har du förtroende för den iranska utredningen?

– Jag vill inte svara svart eller vitt på den frågan, ja eller nej. Det har till stor del hanterats bra, men den senaste utvecklingen med att det tar onödig tid, och att det inte är tydliga besked om vad som ska ske, leder till att förtroendet får sig en liten törn. Men jag vill gärna avvakta måndagen och se vad som sker då, säger Swaffer.

Kanada: Inget beslut har fattats

Kanadas haverikommission (TSB) skriver i ett uttalande på söndagseftermiddagen att det fortfarande inte finns en bestämd plats eller tidpunkt för när avläsningen av färdskrivarna ska genomföras. Två av myndighetens medarbetare som befunnit sig i Iran under sex dagar har nu lämnat landet. Irans haveriutredare har varit samarbetsvilliga och hjälpsamma, enligt TSB.

Färdskrivarnas data kan ge svar på vad som hände när det ukrainska passagerarflygplanet sköts ned av iranskt luftvärn utanför huvudstaden Teheran på morgonen den 8 januari. Samtliga 176 ombord miste livet, av dem var 17 svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige. Iran förklarar nedskjutningen med att den var ett misstag.

Kanadas regering har tidigare sagt att färdskrivarna borde skickas till Frankrike. Ukrainas regering vill i sin tur att de skickas till Ukraina, skriver Reuters.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning