Intresset stort då Slush återvänder efter pandemin

Eerika Savolainen och Miika Huttunen ser fram emot att ordna en nästan normal företagsmässa. Bild: Fredrik Häggman

Slush är tillbaka efter två års dvala. Biljetterna är redan slut – ett bevis för att mässan behåller sin dragningskraft, menar vd Miika Huttunen.

Våren 2020 skapade Slush rubriker genom att som en av de första stora evenemangsarrangörerna skrota sina planer. Den årliga företagsmässan, som vanligtvis lockar kring tjugotusen deltagare, ställdes in helt och hållet vilket med facit på hand visade sig vara rätt beslut.

Ett år senare är Slush tillbaka nästan som normalt – och också den här gången var arrangörerna tidigt ute.

– Redan i december i fjol, alltså innan man förstod vaccinsituationen, beslutade vi att ett riktigt Slush ska ordnas nästa gång. Visst har vi alltid haft möjligheten att avblåsa, men det hade varit ett stort misslyckande om evenemanget inte blev av på grund av oss, säger vd Miika Huttunen.

Huttunen hann bara vara vd i två månader innan planerna avbröts. För att nå ett operativt nollresultat tog man fram en ny huvudprodukt, Node by Slush, under ledning av Slush operativa chef Eerika Savolainen.

Även om företagen har fått rekordmycket finansiering under tiden som Slush har hållit paus tror vd Miika Huttunen att det finns en stor beställning på en fysisk mässa. Bild: Cata Portin

Node är en nätplattform dit bara utvalda företag, investerare och samarbetspartner får tillträde.

– Tack vare Node och att vi ställde in tidigt hade vi nästan samma ekonomiska utgångsläge i början av det här året som vi hade i början av 2020, säger Huttunen.

Slush har de senaste åren haft en omsättning kring 10-12 miljoner, men i fjol krympte den till en dryg miljon. Bolaget gjorde en förlust på 300 000 euro, vilket är något mindre än året innan då resultatet landade på minus en halv miljon.

Ideellt driven företags- och teknikmässa som ordnas den 1-2 december. Coronaintyg kommer att krävas för att komma in.

Fungerar till stor del med volontärkraft. Till årets evenemang har cirka tusen volontärer, i huvudsak studerande, rekryterats.

Ordnades för första gången 2008 och samlade då 250 deltagare. Har sedan starten vuxit till ett flera dagar långt evenemang, med flera kringarrangemang, som 2019 lockade över 20 000 deltagare. I år säljs drygt 8 000 biljetter.

Bakom Slush står uppstartsstiftelsen Startup-säätiö, som har licensierat varumärket till andra länder. Slush-evenemang har ordnats i städer som Shanghai, Tokyo, London, Singapore och New York.

Fick kritik för sin företagskultur för två år sedan, efter en artikel i Helsingin Sanomat där tidigare och nuvarande medarbetare talade ut om oavlönad övertid, obligatoriska helgtalkon och flera fall av utbrändhet. Som ett svar på artikeln slutade Slush med nollavtalen och erbjuder i stället avtal om 30–40 arbetstimmar i veckan. Övertidsarbete ersätts med ledighet eller lönetillägg.

Hälften så stort

Slush-konceptet har med åren svällt och är inte längre bara en företagsfestival som ordnas en gång om året. Men även om tillägg som Node blivit en beständig del av programmet är den fysiska mässan fortfarande huvudpunkten.

Årets mässa är något mer avskalad, med en i stora drag halverad budget och deltagarmängd.

– Vi hade 8 000 biljetter och öppnade biljettförsäljningen i början av september. Om inte de sista tar slut i dag så går de inom de närmaste dagarna, säger Savolainen.

– Med en månad kvar till evenemanget är alltså biljetterna på väg att ta slut. Det säger något om hur stort behovet att träffa och knyta kontakter inom branschen är, inflikar Huttunen.

Slush ordnades senast 2019. Bild: Linnea de la Chapelle

Enligt duon är det en mer fokuserad publik som deltar i år. Varannan deltagare är antingen investerare eller företagare. Huttunen glädjer sig också över att evenemanget har behållit sin internationella prägel, pandemin till trots.

– Det hade lätt kunnat bli en finsk, eller nordisk angelägenhet i år, men vi har deltagare från hela världen. Vi har till exempel fått med talare från Sequoia capital, ett av världens allra mest kända riskkapitalbolag. Det är något man inte ens hade kunnat drömma om för fem år sedan.

På frågan om det finns någon deltagare som sticker ut som särskilt högprofilerad lyfter Savolainen fram amerikanska Tony Fadell, ingenjören som beskrivits som Ipodens fader. Huttunen fyller i:

– Det är 20 år sedan Ipoden lanserades, så det är ju rätt passande.

Miika Huttunen och Eerika Savolainen väljer tre intressanta företag från den finska uppstartssektorn.

Framgångssaga: Aiven. Ett molntjänsteföretag som minst fördubblat sin omsättning år för år sedan starten 2016. Värderades till två miljarder euro i den senaste finansieringsrundan.

Lovande företag som också är med på Slush: Veri. Ett ungt företag inom hälsoteknologi, som utvecklar teknik för blodsockermätning. Bolaget menar att tekniken ska hjälpa människor att förstå hur kroppen reagerar på det de äter.

Samhälleligt intressant företag: Sulapac. Ett fem år gammalt företag som utvecklar förpackningsmaterial som kan ersätta plast. Samarbetar bland annat kring biobaserade kosmetikaförpackningar med Chanel.

Nyrenässans

Årets tema kan knytas till vår tids stora samhällsfrågor och går under namnet entreprenörsskapets renässans.

– Vi ser att det behövs förändringar inom företagandet, på systemnivå, för att man ska kunna lösa de stora utmaningarna, säger Huttunen.

Det avspeglas i programmet på tre sätt, menar han. För det första har man ett ökat fokus på diversitet, det vill säga hur företag ska få med folk med olika bakgrund och ålder, till exempel. För det andra handlar det om att företagen ska inse att de har en nettoeffekt på sin omvärld. För det tredje satsar Slush på att forskningen i högre grad än tidigare ska ges plats på scenen.

– Ett konkret problem är att många investerare placerar i uppstartsbolag med en tidshorisont på upp till tio år, varefter de omplacerar sina pengar. Men inom vissa högteknologiska projekt räcker inte tio år. Vi vill väcka en diskussion om hur den sortens problem kan lösas.

Uppstartsbolagen håvar in pengar

Trots bristen på fysiska uppstartsevenemang som Slush var 2020 ett rekordår för den finska uppstartssektorn, visar siffror från affärsängelsnätverket Fiban.

Under 2020 drog de finska tillväxtbolagen in 951 miljoner euro, nästan dubbelt så mycket som 2019 års notering på 511 miljoner euro, enligt Fiban. I bakgrunden finns framför allt ett massivt inflöde av utländskt riskkapital.

Bild: HBL

En delorsak till att Slush grundades var att finansiärerna och företagarna inte hittade varandra. Med tanke på hur mycket pengar som går till uppstartsbolagen numera verkar det problemet inte längre finnas. Fyller Slush fortfarande samma syfte?

– Finansieringen är bara en bit, Slush som uppstartsgemenskap är mycket mer än så. Det hjälper företag att inspireras, få nya idéer och knyta viktiga kontakter, säger Savolainen.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Närvårdare Pia Lemberg studerar vidare på läroavtal: ”Vård i livets slutskede ligger nära mitt hjärta”

Mer läsning