Inte bara pirater

Robert Louis Stevenson.Bild: Public domain

Stackars Robert Louis Stevenson! Inte nog med att han var sorgligt ung då han dog. Till på köpet präglas hans populära eftermäle till nittiofem procent av vår klichébild av piraten som en funktionshindrad skurk med papegoja på axeln.

Inte för att jag direkt har något emot den ikoniska Skattkammarön, eller Svenska Teaterns uppsättning av äventyret för den delen. Att det kommersiellt sett är tacksamt att ha ett väletablerat varumärke att utgå från behöver i sig inte stå i vägen för vare sig kreativitet eller originalitet.

Ändå tycker jag att det är på sin plats att påminna om att Stevenson under sina 44 år på jorden hann skriva ett och annat som både är litterärt bättre, precis lika spännande och betydligt tacksammare för teaterscenen än den grovhuggna Skattkammarön, med sin tablå av blodig action.

Vore jag dramaturg med fria händer skulle jag i fallet Stevenson rikta min blick mot andra verk. Varför inte sätta upp den faustiska Söderhavsnovellen Trollflaskan (1891), en lika smart som fascinerande fabel om ondskans princip, utmärkt lämpad också för en mindre scen, klart influerad av Edgar Allen Poe? Den tämligen välkända Dr Jekyll och Mr Hyde torde också bjuda på gott dramatiskt stoff med sin idé om människan som både god och ond, gestaltad genom mannen som växelvis är god och ond.

Allra helst skulle jag ändå se någon ta sig an Stevenson mest fullödiga roman, Kidnappad från 1886. Den handlar om 17-årige David Balfour som blir omhändertagen av en girig farbror efter att hans föräldrar dött. Eftersom David är arvtagare till en mindre förmögenhet och farbrodern en girigbuk av det värre slaget, ser han till att få David bortrövad och skickad till sjöss med en laglös besättning, som ska sälja honom som slav på andra sidan Atlanten. Så här långt klassiska pojkboksingredienser, men det som får romanen att lyfta över det ordinära är att David råkar rädda livet på en skotsk frihetskämpe på flykt. Alan Breck Stewart är kalkerad på en historisk person med samma namn, en av de skottar som 1752 misstänktes för det så kallade Appin-mordet på en brittisk myndighetsperson. I romanen blir också David misstänkt för delaktighet i mordet och tillsammans med Alan flyr han genom de karga skottska högländerna undan en engelsk "rättvisa" som gärna ser politiska dissidenter dingla i galgen, oavsett hur det står till med själva skuldfrågan. Romanen tar formen av en slags road-movie genom en trakt där de jacobitiska upprorsandan fortfarande glöder, men efter flera militära nederlag är på väg att slockna i fattigdom och repression.

Här finns alltså en historisk klangbotten och det är uppenbart att Stevenson känner ömhet för skottarna, samtidigt som han låter protagonisten David vagt sympatisera med den brittiska kungen Georg II och på så vis bli något av en främling i högländerna. Central är ändå relationen till Alan, som faktiskt påminner en aning om Jims relation med Long John Silver i den bemärkelsen att den återspeglar en tonårings relation med en problematisk vuxen. Skillnaden är förstås att Long John Silver är en nattsvart skurk under en charmant yta, medan Alan Breck Stewart är en naiv och ytterligt fåfäng machoman, som Stevenson klär av utan att vare sig urskulda, håna eller förlora sympatin för honom. En drömroll? Utan minsta tvekan.

Kidnappad blir en berättelse om manlig vänskap. Att etikettera den som pojkbok är inte helt fel, men förminskar samtidigt ett verk vars vinkel på maskulinitet verkligen inte luktar 1800-tal.

Hur du kan få en låg låneränta

När man tecknar ett lån finns det många lånegivare som tycks ge bra villkor, men som sedan tar ut både dolda räntor och oförutsedda avgifter. Trots att det idag är riktigt vanligt att ta lån så kan det vara svårt att veta vad man ska leta efter och tänka på när man lånar pengar. Därför sammanfattar vi här några av våra bästa tips för att hjälpa dig att hitta rätt i lånedjungeln. 14.6.2018 - 14.03