Inköpspriset till hybridbilarnas fördel

Kan det vara så att miljön far mera illa av hybridbilen än av bensinbilen?

Kari Tallberg (HBL 24.1) skriver klarsynt om el- och hybridbilar och påtalar även det faktum att man i Norge och Tyskland konstaterat att hybridbilarnas batterier sällan laddas vid en laddningsstation. Förutom naturligtvis när man på vissa ställen kan parkera gratis, och ladda gratis (Stockmanns parkeringshus i Finland). Det är ju en extra fördel med el/hybridbil. Man kan spara kanske tiotals euro.

För en bilköpare i Finland finns det emellertid ytterligare en stor fördel med hybridbilar: Inköpspriset.

En Porsche Panamera 4E-Hybrid E kostar 132 918 euro (grundpris 125 120 plus bilskatt 7 798). Effekten 462 hästkrafter, automatväxel. En mer eller mindre motsvarande (endast bensindriven) Porsche Panamera GTS med effekt 460 hästkrafter, automatväxel, kostar 243 772 euro (grundpris 145 080 plus bilskatt 98 692 euro). Fördelen för köparen av hybridmodellen: 110 854 euro.

Bilskatten för hybridbilen är baserad på beräknat koldioxidutsläpp på 93 g/km. För bensinmodellen är bilskatten baserad på koldioxidutsläpp på 274 g/km. Ja, bilarna är inte exakt identiska, men sparar man 110 854 euro (på bilskatten sparar man "endast" 90 894) kan man tanka bilen med bensin rätt länge.

Man behöver aldrig ladda hybridbilens batteri vid en laddningsstation om man inte vill (som Tallberg konstaterar). Lite mera bensin förbrukas per kilometer jämfört med en ren bensinmodell på grund av effektförluster då batteriet laddas av bensinmotorn vid körning. Hybridbilen är dessutom tyngre.

Alla parter är glada. Politikerna kommer närmare målet att göra bilparken elektrisk (problemet med hur elförsörjningen skall skötas vill man antagligen helst inte tänka på, för den är ju redan nu ett problem). Miljöaktivister är glada av samma skäl. Bilköparen är glad över besparingen och han eller hon får dessutom bra image av att vara miljövänlig på köpet!

Hur är det sedan med miljön? Kan det vara så att miljön far mera illa av hybridbilen än av bensinbilen? Hybridbilen väger 2 325 kg, bensinversionen väger 2 070 kg.

Det behövs alltså mera energi till att röra på hybridbilen. Mera koldioxidutsläpp ifall man inte laddar vid en laddningsstation. Vem laddar efter de 40 km som batteriet möjliggör? Dessutom är framställning av hybridens batteri inte helt miljövänlig. Hur återvinner man batteriet då det tjänat ut?

För en renodlad elbil (till exempel Tesla) är batteriet naturligtvis en ännu större återvinningsutmaning: det väger 500 kg.

Hur skulle det vara om politikerna skulle tänka efter före?

Benny Ginman Bad Tölz, Bayern, Tyskland

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning