Inhemsk efterfrågan driver upp Marimekkos försäljning

Marimekko har jobbat hårt med att stärka sitt varumärke, säger vd. Bild: Vesa Moilanen/Lehtikuva

Marimekko ökar både vinst och omsättning sedan i fjol.

Designföretaget Marimekko redovisar bättre resultat kvartal för kvartal jämfört med fjolåret. Under perioden juli-september ökade bolagets omsättning med 12 procent, samtidigt som den jämförbara rörelsevinsten steg med 25.

Framför allt handlar det om en ökad försäljning på hemmaplan. Omsättningen i Finland steg med 25 procent, av vilket en stor del utgörs av ett uppsving för partihandeln. Den internationella försäljningen däremot sjönk med 10 procent.

Vd Tiina Alahuhta-Kasko förklarar utvecklingen med att bolaget jobbat långsiktigt med att stärka sitt varumärke.

"Detta, i kombination med att kollektionen moderniserats, ger naturligt nog effekt snabbast på vår hemmamarknad", säger Alahuhta-Kasko i sin kommentar till rapporten.

Liksom under samma tid i fjol kunde Marimekko hålla majoriteten av sina butiker öppna under det tredje kvartalet. Jämfört med fjolåret är dock kostnaderna högre, eftersom Marimekko för ett år sedan pressade ner sina kostnader bland annat med permitteringar.

Två riskfaktorer framöver är problemen med de globala leveranskedjorna och de stigande materialkostnaderna. Marimekko gav trots riskerna en positiv vinstvarning i september och väntar sig både högre omsättning och vinst än 2020.

Marimekkos aktiekurva har pekat klart uppåt i år, och kursen är nu 74 procent högre än vid årsskiftet.

Tredje kvartalet 2021 (tredje kvartalet 2020 i parentes). Omsättning och vinst i miljoner euro.

Omsättning: 42,4 (38)

Jämförbar rörelsevinst: 13,3 (10,5)

Affärer vid periodens slut: 152

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning