“Ingen kvinna ska dö på grund av närståendevåld i Finland”

Riksdagsledamot Eva Biaudet. Bild: Lehtikuva/Finlaysonin Naistenviikko-Kampanja

Den 8 mars, på internationella kvinnodagen, startar Förbundet för mödra- och skyddshem tillsammans med Amnesty en kampanj mot kvinnovåld i Finland. Finlayson lovar en del av sina intäkter till att trygga kvinnors vardag.

– Finland ska vara Europas tryggaste land för kvinnor 2030, säger Pia Puu Oksanen som jobbar med Kvinnoveckan-kampanjen på Amnesty.

Det är ett ambitiöst mål. Enligt organisationen har var tredje finländsk kvinna upplevt våld i en parrelation. Femton kvinnor mister varje år livet till följd av våld i nära relationer och 50 000 kvinnor i Finland räknas bli utsatta för sexuellt våld per år.

Finland ligger nu på en andra plats beträffande våld mot kvinnor i EU. Oksanen vill att vi före slutet av 2030 trillar längst ner i statistiken.

– Jag vill att forskarna ska bli överrumplade av resultatet.

Kampanjen Kvinnoveckan har som mål att samla in pengar till förebyggandet av närståendevåld mot kvinnor.

Oksanen säger att det behövs innovativa lösningar om vi ska få bukt med våldsproblemet i Finland. Hon hänvisar till en Österrikisk modell på ett omfattande center som är öppet hela tiden.

– Där finns barnvakter och experter inom olika områden och kunden får en helhetsvård. Man lyssnar till kunden och letar fram sådan hjälp hen behöver. Och finns det en språkmur ser man till att hitta experter som pratar svenska eller farsi.

Oksanen vill kalla modellen "tröskellös", ett ställe som är inbjudande och lätt att komma till. Det ultimata vore att också ha uppsökande verksamhet.

– Ett slags bo av kompetens.

Olika familjehelveten

Som en del i att synliggöra våldet mot kvinnor ombads riksdagsledamot Eva Biaudet, prästen och marthan Marianne Heikkilä och journalisten Reetta Räty att gå till jobbet maskerade. Det såg ut som att kvinnorna hade utsatts för våld. Reaktionerna blev starka.

Heikkilä berättar att hon upplevde en så stark fysisk reaktion redan i sminket att hon började gråta. Att hon senare under dagen fick ta del av flera kvinnors egna upplevelser om våld i parrelationer var också ögonöppnande.

– Kollegor kom fram till mig och berättade om de familjehelveten de lever mitt i. Och hur de är så solidariska mot sina familjer att de kan räkna hur många dagar i året som innehåller våld och väga dem mot resten av dagarna, som är våldsfria.

Heikkilä säger att hon greps oerhört av att höra de här kvinnornas historia. Hon säger att det viktigaste vi kan göra som medmänniskor är att finnas där, lyssna på dem och hjälpa dem framåt.

– Vi måste komma ihåg att på riktigt fråga hur mår du? Och lyssna på svaret.

Journalisten Reetta Räty. Bild: Lehtikuva/Finlaysonin Naistenviikko-Kampanja

Känslan av att vara ensam

Eva Biaudet gick på två möten maskerad som om hon blivit slagen. Hon tycker det är viktigt att påpeka att det inte var en riktig situation.

– Det gör ju inte ont i en, inte fysiskt eller i själen. Men jag märkte nog att folk undvek att titta på mej, säger Biaudet.

Hon säger att hon kunde få tag i en känsla av att bli lämnad ensam och upprepar Heikkiläs kommentar om att lyssna på sina medmänniskor.

– Sedan är det förstås viktigt att finnas kvar och tro på det man hör och sedan försöka hitta hjälp.

De tre kvinnornas upplevelser under dagen som maskerade var en del av ett samarbete mellan textilföretaget Finlayson och kampanjen Kvinnoveckan. Förutom att göra videor på kvinnorna kommer företaget också att skänka en del av sin försäljning till kampanjen.

Finlayson har också tidigare tagit initiativ för jämställdhet och det var en av orsakerna varför människorättsorganisationen Amnesty kände att man kunde samarbeta med dem.

Amnestys insamlingschef Nora Huhta säger att man alltid har en screeningprocess i företagssamarbeten.

Prästen och marthan Marianne Heikkilä. Bild: Lehtikuva/Finlaysonin Naistenviikko-Kampanja

Finns det ändå risk för att man ser det som att försöka profitera på andras nöd?

– Amnesty arbetar sällan med företag men med Kvinnoveckan-kampanjen tänker vi att Finlayson redan länge stått för jämställdhetsfrågor helt självständigt. Företaget tar också ställning och har ett ansvarsfullt grepp i sin verksamhet. Vi ser att deras möjligheter att ge den här frågan synlighet gynnar kvinnofrågan i Finland.

Kvinnoveckan-kampanjen kör i gång på fredagen. Under en veckas tid samlar man in pengar till kvinnovåldsförebyggande arbete. Finlayson skänker 10 procent av sin försäljning den 9-10 mars till kampanjen. Företaget skänker också lakan till Förbundet för mödra- och skyddshem.

Riksdagsledamot Eva Biaudet. Bild: Lehtikuva/Finlaysonin Naistenviikko-Kampanja

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 5.11.2019 - 14.22

Mer läsning