Störningarna i kortbetalningar ska nu vara över – leverantör bakom haveriet

Inga kortbetalningar fungerade i S-gruppens affärer i morse. Det samma gällde Nordeas kontokort. Bild: Ksf Media/Arkiv

Svenska Swedbank hade tekniska problem under natten. Inte heller i S-gruppens affärer kunde man betala med kort. Störningarna gällde även kontokort från Nordea.

Alla hjärtans dag fick en dålig start för dem som ville handla presenter till sina vänner.

Från klockan 2.00 till ungefär 9.15 på fredagen kunde man inte betala med kort eller Mobilepay i S-gruppens affärer någonstans i Finland.

– Endast S-kort har fungerat i affärerna. Vi är inte de enda som berörts av detta, säger Mia Laakso som är utvecklingschef och ansvarig för betalningstjänster på S-gruppen.

Enligt Laakso ska störningarna nu vara över. Kortbetalningarna fungerar igen.

Samma störning gällde även Nordea: inga kortbetalningar fungerade, står det på bankens webbsida.

Klockan 11 meddelade Nordea att problemet ska vara löst, och alla kortbetalningar fungerar enligt presschef Satu Malkamäki som vanligt.

– Sådana här störningar är till all tur väldigt sällsynta. Det viktigaste är att de kan lösas fort, skriver hon i ett mejl till HBL.

Mia Laakso på S-gruppen instämmer.

– Det var flera år sedan det hände senast. Men vi bedömer alla fall var för sig, och ska nu ta del av felrapporteringen, säger Mia Laakso på S-gruppen.

Alla banker och företag i Finland nämnde en utländsk tjänsteleverantör som källan till felet. Frågan "vem då?" ville ingen av dem som HBL varit i kontakt med besvara.

Hos Swedbank i Sverige kallas problemet däremot "ett internt tekniskt fel" – så det mesta pekar på att det är Swedbanks haveri som föranledde störningarna i Finland.

Även i Sverige

Störningarna i Finland uppträdde samtidigt som svenska Swedbank havererade i natt. Tidningen Expressen skriver att det inte är första gången Swedbanks internettjänster störtar.

Unni Jerndal, presschef på Swedbank, beklagar störningarna.

– Det är ett internt fel. Vi ber verkligen om ursäkt, säger hon till TT.

Enligt henne rör det sig inte om någon cyberattack som riktats mot banken, skriver TT.

Swedbank har cirka åtta miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder i Sverige, Estland, Lettland och Litauen.

Banken kommer att kompensera för eventuella förluster störningen har inneburit, säger hon till Expressen.

De i Sverige som har den populära betalningsappen Swish via Swedbank eller Sparbankerna, kunde inte använda appen under natten. Ännu på fredagseftermiddagen förekom störningar i Swedbanks nätbank, säger kommunikatör Anette Ringius till HBL.

Rättelse 12.29: Problemen med att logga in på Andelsbankens nätbank har inget med det här fallet att göra. Andelsbankens kort har inte heller berörts av störningarna, vilket det stod i en tidigare version.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning