Importen av begagnade bilar ökar – "beklagligt för miljön"

Importen av begagnade bilar är nu rekordhög i Finland. Bild: Pixabay / SPT

Importen av begagnade bilar stiger till rekordnivå i Finland. Ur miljön synvinkel är det beklagligt, säger Bilimportörernas och -industrins förenings verkställande direktör Tero Kallio.

I år väntas antalet begagnade bilar som importeras till Finland nå rekordnivå. År 2016 importerades under 20 000 begagnade bilar. Sedan dess har importen år för år kraftigt ökat. I slutet av 2019 väntas nu antalet landa på sammanlagt 52 000 begagnade bilar, varav omkring 46 000 beräknas vara personbilar.

– Jag hoppas att vi snart ser ett slut på denna trend. Ur miljöns synvinkel är det beklagligt att begagnade bilar lockar så starkt i Finland, säger Bilimportörernas och -industrins förenings verkställande direktör Tero Kallio.

De begagnade bilarna kommer, tvärtemot regeringens mål att minska trafikutsläppen, snarare att öka dem. Bilarna är i genomsnitt 7 år gamla och få av dem är utrustade med sådan teknik att de kunde bidra till att regeringens mål nås.

Svaga kronan gör svenska bilar lockande

Med tanke på den finländska bilskatten är det ofta lönsammare för finländare att importera en begagnad bil från utlandet än att köpa en ny här.

Allt fler finländare väljer därför denna väg och finländarna väntas enligt Kallio i år importera begagnade bilar för sammanlagt 800 miljoner euro.

Under årets första halva ökade importen med 21 procent i jämförelse med samma tid i fjol. Speciellt begagnade bilar från Sverige lockar allt fler.

– Dels beror det på att svenska kronans svaga förhållande till euron just nu, dels på att den svenska bilmarknaden länge bestått av mest nya bilar och där nu finns ett överskott av begagnade bilar, säger Kallio.

Dieselbilar populärast

Under årets första halvår importerades omkring 3 000 personbilar som drivs med alternativa drivkrafter. Detta utgör 17,6 procent av alla importerade begagnade bilar.

– Mest importeras dieselbilar. Hälften av de importerade bilarna är dieseldrivna, men också antalet bensinbilar ökar kraftigt, säger Kallio.

Nyare dieseldrivna bilar är utrustade med teknik som gör att de inte i lika stor utsträckning som äldre, bidrar till utsläpp.

– Tyvärr är de dieselbilar som importeras av äldre modeller och har då inte den tekniken, säger Kallio.