Ikea öppnar nätbutik på Alibabas plattform

Flaggor utanför Ikea i Kungens Kurva i Stockholm. Arkivbild. Bild: Jessica Gow/TT

Ikea börjar sälja sina produkter på kinesiska it-konglomeratet Alibabas e-handelsplattform Tmall, skriver möbeltillverkaren i ett pressmeddelande.

Det är första gången under dess 77-åriga historia som Ikea erbjuder sina varor via en tredje part, rapporterar Reuters.

Runt 3 500 av Ikeas produkter kommer att säljas i ett virtuellt Ikea-varuhus på Tmall, som är en stor e-handelsplattform för kinesiska konsumenter.

Den nya e-butiken kommer till en början att vara tillgänglig för boende i tre provinser i östra Kina och storstaden Shanghai och blir ett komplement till företagets fysiska varuhus och egen webbshop, skriver Reuters. Försöket kommer att pågå i sex månader och förhoppningen är att nå fler konsumenter.

"På Ikea är vi väldigt stolta över våra ikoniska Ikea-varuhus, med över en miljard besökare varje år världen över. Samtidigt är vi väldigt intresserade av hur vi kan bli bättre och lära oss mer", säger vd:n Jon Abrahamsson Ring i pressmeddelandet.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Jordnära studier drar fullt hus på Keuda Saaren kartano

Mer läsning