Id al-fitr lockade tusentals kunder till köpcentrum

Festligheterna kring den islamiska högtiden blev en succé i köpcentret Itis. Besökarantalet steg med tolv procent och en majoritet av köpcentrets företagare anser att liknande satsningar borde göras också i fortsättningen.

I köpcentret Itis firades ramadans avslutningsfest id al-fitr på onsdagen med program för så barn som vuxna. Ansiktsmålning, hennatatueringar och "fråga muslimen vad som helst"-ståndet lockade 5 000 kunder över det normala till köpcentret i Östra centrum.

Bild: Ida Enegren

Köpcentrets marknadsföringschef Anna Homén är nöjd med siffrorna.

– Besökarantalet var högre än normalt under hela juni och under den första veckan i juli hade vi tolv procent mera kunder än under sommaren i medeltal, säger hon i ett pressmeddelande.

Bild: Ida Enegren

Företagen nöjda

Majoriteten av företagarna i köpcentret anser också att arrangemangen var lyckade. Enligt en enkät gjord av köpcentret önskar över 70 procent av företagarna att köpcentret också kommande år uppmärksammar högtiden.

Bild: Köpcentret Itis

– Evenemanget var väl organiserat och drog mycket folk. Onsdagen var en bra försäljningsdag för Espresso House, säger kaféets chef Casimir Reincke i pressmeddelandet.

Enligt Anna Homén ska Itis ännu göra en bredare kartläggning över resultaten och fundera över möjligheten att ordna kampanjen igen nästa år.

– För tillfället satsar vi mycket på de olika säsongerna och högtiderna. I till exempel London har id al-fitr redan ett bra tag varit en årlig del av köpcentrens marknadsföring.

Bild: Köpcentret Itis

Fräscht grepp på bostadsmarknaden tilltalar unga

17.5.2019 - 16.03