I vems ficka går poképengarna?

Förstärkt verklighet. Pokémoner dyker upp i spelarens närmiljö.Bild: Karl Vilhjálmsson

Nintendos aktiers värde föll drastiskt i går. Bolaget meddelade på fredagen att deras resultat inte påverkas nämnvärt av mobilspelet Pokémon Go som blivit en enorm succé. Varför tjänar Nintendo inte på Pokémon?

Mobilspelet Pokémon Go lanserades den 6 juli av Nintendo och Niantic. Spelet går ut på att fånga pokémoner i den riktiga världen med hjälp av så kallad förstärkt verklighet. Spelet blev genast en hit – inom den första veckan hade spelet lika många aktiva användare som Twitter. Nu har spelet installerats minst 50 miljoner gånger. Nintendos aktiers värde sköt i höjden i Tokyobörsen efter lanseringen.

Under helgen har Nintendos aktier ändå sjunkit kraftigare än de gjort sedan nittiotalet. Aktiernas värde sjönk med 18 procent, vilket motsvarar cirka sex miljarder euro i marknadsvärde. Nintendo meddelade på fredagen att Pokémon Gos inverkan på deras resultat kommer att vara "begränsad" och att de inte kommer att justera sina ekonomiska prognoser på grund av spelets popularitet.

Varumärken som Pokémon, Mario och Zelda har stått bakom spelföretaget Nintendos framgång. Många minns också konsolerna Wii och DS, som gjorde rörelsestyrning och pekskärmar till mainstream inom spel. 100 miljoner Wii såldes och 154 miljoner DS:ar. Rätt många.

En orsak till att Pokémon Go blev en så stor hit är varumärket Pokémon som många lärt känna redan på 90-talet, då animen visades på tv och Pokémon Red & Blue kom ut på Game Boy.

I dag äger Nintendo endast 32 procent av Pokémon Co. som äger varumärket. Nintendo har heller inte utvecklat Pokémon Go, utan det gjorde Niantic, ett bolag med kopplingar till Google. Nintendo och Pokémon Co. investerade i Niantic och tillät dem att använda sina figurer.

Nintendo har länge vägrat att utveckla mobilspel och låta andra använda sina varumärken. Bolaget har specialiserat sig på konsolspel. Ett konsolspel kan man sälja för sextio euro medan Pokémon Go är gratis att ladda ner. Pengarna kommer in via mikrotransaktioner: spelarna kan för några euro köpa virtuella föremål som gör spelet lättare.

En orsak till att Nintendo inte gett sig in på mobilspelsmarknaden är att de inte äger plattformerna. Google, som äger Android, och Apple, som äger IOS, tar sin del av vinsterna. Det har uppskattats att de får till och med 30 procent av inkomsterna.

Varför ändrade Nintendo sin strategi? Nintendo har haft många ekonomiskt svåra år sedan 2012. Deras senaste konsoler, 3DS och Wii U har sålts dåligt: den tidigare 50 miljoner exemplar, den senare 10 miljoner – en tiondel av mängden sålda Wii.

Nintendo håller just nu på och utvecklar en ny konsol, NX, som ska lanseras nästa år. Det har gjort många Wii U-ägare besvikna. Wii U har ända sedan början saknat bra titlar – Nintendos egna starkaste spel har varit delar i serier som Mario Kart och Super Smash Bros. eller sedan HD-remakes av gamla Zelda-spel. Många andra utvecklare har också vägrat att lansera spel till konsolen, på grund av dess komplicerade teknik – handkontrollen har en inbyggd pekskärm samt gyroskop, vilket gör det både dyrt och komplicerat att göra spel till konsolen. På grund av det här kan samma spel inte heller släppas på konsolen som på Xbox One och Playstation 4. Konsolen har också fått kritik för att ha tekniskt svag hårdvara och dåliga möjligheter till flerspel online.

Men trots att Nintendo inte tjänar massor på Pokémon Go så vinner bolaget självklart på att spelet blivit populärt. Nintendo ska nu själva lansera mobilspel i spelserierna Animal Crossing och Fire Emblem. Trots att bolaget inte haft lika mycket att göra med Pokémon Go som allmänheten och spekulanterna trott, har de visat att de kan klara sig på mobilspelsmarknaden och att de kan leverera bra titlar.

Lukas Rusk