I väntan på batteriet

Batterierna är fortfarande elbilens akilleshäl. Laddningstiden, räckvidden och livslängden är detaljer som gör många betänksamma.Bild: Mostphotos

Elektromobilitet är ett av de mest livligt frekventerade orden i elbilsbranschen just nu.

Ordet lär helt enkelt betyda elektriskt assisterad rörlighet. Inbyggt finns dock en vision om morgondagens tjänster som exempelvis autonoma bilar, bildelning och andra mobilitetslösningar där internet, bilar och hela trafiksystem knyts ihop på helt nya sätt.

Framför allt i Kina har det växt upp många elbilstillverkande startupföretag som i högre grad koncentrerar sig på internetuppkopplingen än på bilen. Byton visar att det kan finnas en stor portion realism bakom satsningarna även om de med europeiska ögon ännu kan kännas lite väl ufo.

Världen är öppen för elektromobilitet och möjligheterna är oändliga. Det är egentligen märkligt att visionen gäller enbart elbilar. Vilken ny bil som helst kan byggas för att användas för dessa tjänster, men dieselmobilitet låter kanske inte lika progressivt. Ändå stod elbilarna för uppskattningsvis under två procent av den globala biltillverkningen 2017. De flesta av dem var tillverkade i Kina.

Realism krävs

Laddhybrider räknas ofta till gruppen elbilar. Sanningen är ändå att de vanligtvis kör på bensin när det initiala intresset lagt sig och man inte orkar plugga i sladden hela tiden. Hybridsystemen är intressanta för att de kan ge en extra kick i accelerationen, men mest för att de minskar bränsleförbrukningen i förbrukningstesterna och därmed sänker bilskatten.

Med korta körsträckor och goda laddningsmöjligheter kan el- och hybridbilar vara ett bra alternativ redan i dag. Men det gäller att vara på det klara med begränsningarna som gäller för såväl körsträckan som tiden det i praktiken tar att "tanka" el.

En av mina bekanta kör med kombinationsteknik. Han har en Tesla, och är nöjd med bilen, men när det gäller lite längre sträckor är det familjens konventionellt drivna BMW som gäller. Problemet är att kombinationen kostar väldigt mycket.

Med erfarenhet av moderna elbilar som Renault Zoe och Nissan Leaf kan jag säga att de känns riktigt bra. Och handen på hjärtat, fyrhjulsdrivna Tesla Model S är en imponerande skapelse när man trampar gasen i botten. Samtidigt dräneras dock batterierna betydligt snabbare än vad förbrukningssiffrorna anger.

Här kommer elbilarnas akilleshäl: Dagens batterier är tunga och ineffektiva. Själv skulle jag vänta på nästa batterigeneration eller satsa på en bränslecellbil, där bilen själv genererar elen och tankningen av vätgas går på någon minut.

Eftersom väntan kan bli lång tror jag att också min nästa bil blir en helt vanlig bensin- eller dieselbil.

Bo Ingves Journalist

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00