I morgon sjösätts nya Viking Glory

Viking Glory (bilden) är större än Viking Lines miljöpionjär Viking Grace, men beräknas ändå förbruka cirka tio procent mindre bränsle och därmed bli ett av världens mest energieffektiva fartyg. Bild: Viking Line

Mitt under en av Östersjörederiernas största kriser hittills sjösätter Viking Line på tisdagen sitt nybygge Viking Glory i Xiamen i Kina. Hon tas i trafik i början av nästa år.

En stor del av Viking Lines personal är permitterad, passagerarsiffrorna har rasat, bara fyra av sju fartyg går i regelbunden trafik och förlusterna räknas i miljoner. Sjösättningen av Viking Glory är ändå en stor händelse och ett ljus i slutet på tunneln kan nu skönjas, säger Viking Lines vd Jan Hanses i rederiets pressmeddelande.

"Viking Glory förkroppsligar Viking Lines tro på en ljus framtid för resandet på Östersjön. Nyckelord är hållbarhet, energieffektivitet och en nyskapande nordisk design. Viking Glory är resultatet av ett gediget samarbete med finländska och nordiska partners", säger Hanses i pressmeddelandet.

Tanken är att Viking Glory ska ersätta Amorella på rutten Åbo-Mariehamn-Stockholm. Går allt enligt planerna inleds trafiken i januari nästa år.

Viking Glory är Viking Lines andra LNG-drivna fartyg. Först ut var Viking Grace som togs i trafik redan 2013. Nybygget är större än Grace, men beräknas trots det förbruka omkring tio procent mindre bränsle. Viking Line betonar att energioptimering och miljöanpassade lösningar har legat i fokus under hela projektet. Kostnaden för nybygget beräknas till cirka 190 miljoner euro.

Levereras: i slutet av 2021

Beräknad trafikstart: i början av 2022 på linjen Åbo–Åland–Stockholm

Passagerarkapacitet: 2 800 resenärer

Hytter: 922

Besättning: ca 200 personer

Längd: 222,6 meter

Bruttodräktighet: 63 813 ton

Fraktkapacitet: 1 500 meter

Isklass: 1 A Super

Drivmedel: LNG, flytande naturgas

Har byggts på varvet Xiamen Shipbuilding Industry i Kina, i samarbete med bland andra Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman och Deltamarin.

Viking Glory har stora panoramafönster och en interiör som också präglas av hållbarhet och olika digitala lösningar. Med en längd på drygt 222 meter har hon kapacitet för 2 800 passagerare och antalet hytter är 922.

Det är det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry som byggt det nya fartyget, men många finländska och nordiska företag, bland annat Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Almaco, Koncept, Climeon, Evac, Projektia, Pointman och Deltamarin, har deltagit i konstruktionsarbetet.

Eftersom intresset för det nya fartyget varit stort får alla intresserade en möjlighet att bevittna Viking Glorys allra första färd från torrdockan till kajplats. Sjösättningsceremonin sänds på webben med start klockan 12 på tisdag. Sändningen inkluderar en virtuell rundtur ombord.

Sjösättningen av Viking Glory på tisdag streamas på webben. Sändningen inkluderar en virtuell rundtur ombord. Bild: Viking Line

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning