I dag kan bloggen ge bröd på bordet

Jennifer Sandström sa upp sig från sitt fasta jobb för att kunna satsa helhjärtat på bloggandet.Bild: Emma Grönqvist

"Jag är bloggare", svarar Jennifer Sandström då folk undrar vad hon arbetar med. Många har svårt att förstå hur man kan livnära sig på det, men det är helt möjligt i dag.

En influencer är en person som livnär sig på att skapa innehåll i sociala medier. Företag betalar personen för att hen skriver om och marknadsför företaget genom så kallade sponsrade inlägg. Ofta sker detta via en blogg.

Jennifer Sandström sa i augusti i fjol upp sig från sitt fasta jobb för att helt fokusera på sin blogg i stället. Hon hade redan år 2015 startat ett eget företag vid sidan om jobbet, men gick för ett år sedan över till att arbeta på heltid med bloggen. I dag titulerar hon sig som bloggare och frilansare inom marknadsföring.

Sandström har valt att kalla sig så i stället för influencer eftersom hon känner att hon inte riktigt kan identifiera sig med den stereotypa bilden många har av influencers.

– Det finns en bild av att influencers är personer med väldigt många följare, som bara visar upp vackra bilder från sina tjusiga vardagsliv och kanske inte ger så mycket mervärde i sina kanaler, säger Sandström.

Hennes blogg är till viss del en reseblogg och handlar utöver vardagslivet även mycket om resande, att bo utomlands och om företagande. Genom att skriva om dessa saker vill hon kunna producera kvalitativt innehåll som även ska vara relevant för läsare framöver. Samarbeten med olika företag gör hon enbart om de har en stark koppling till bloggens tema och inte enbart för att hon själv kan förtjäna på det. Därför känns titeln bloggare mer lämplig än influencer för Sandström.

Tid att satsa på bloggen

Intresset för resor och äventyr har hon burit med sig hela livet.

– Jag växte upp i lilla Gällivare i norra Sverige men kände tidigt att det var för litet, att jag ville se något mer, berättar Sandström.

Det blev ett reseäventyr i Kanada och ett i Nya Zeeland. Väl hemma i Sverige kände hon ändå att hon inte var klar med äventyrandet och åkte för att jobba i Indien under ett halvår.

– Efter tiden i Indien ville jag hem till något mer bekant. Jag sökte mig till Europa och fick ett jobb i Tyskland där jag blev ännu ett halvår.

I Tyskland mötte hon sedan Han med stort H, finländaren som fick henne på fall och på den vägen har hon nu hittat sig till Helsingfors.

– Min pojkvän hade studier här och jag fick ett jobb inom marknadsföring så därför hamnade vi här, berättar hon.

Sandström trivdes bra med jobbet men kände att tiden inte riktigt räckte till för såväl ett heltidsjobb som för jobbet med bloggen.

Först gick hon ner i arbetstid i två etapper och slutligen sa hon upp sig helt från det fasta jobbet.

– Jag bestämde mig för att ge företagandet en ordentlig chans. I dag är bloggen mitt främsta arbetsverktyg men jag frilansar även inom marknadsföring och hjälper olika företag med den biten.

Osäkert ekonomiskt ibland

Sandström får ofta frågan hur man kan leva på en blogg. Folk har svårt att förstå det. Ofta möter hon kommentarer om att det är ett påhittat jobb och inget man på allvar kan leva på.

– Visst är det osäkert och kan gå väldigt upp och ner ekonomiskt men så är det väl för alla egenföretagare, säger hon.

Efter snart ett år som egenföretagare och bloggare på heltid kan hon ändå konstatera att osäkerheten inte lett till att hon skulle vilja söka sig en fastanställning igen.

– Jag gillar det att man inte kan förlita sig på att lönen ramlar in utan att man verkligen måste kämpa ihop den, och sedan då den kommer vet man att den också baserar sig helt på ens arbetsinsats, säger Sandström.

Hon berättar att det finns dagar då hon drabbas av pengaångest och undrar hur hon ska få det att gå ihop ekonomiskt, men att det hittills alltid löst sig till slut.

– Plötsligt dyker det upp ett jobb och så löser det sig ändå. Jag är väldigt spontan av mig så osäkerheten gör mig inte stressad, menar Sandström.

Samarbeten enligt egen smak

Det finns olika sätt bloggare kan få ekonomisk vinst på sin blogg. Det vanligaste är genom att företag köper ett eller flera blogginlägg. Bloggaren kan prova någon av företagets produkter, recensera den i sin blogg och sedan få betalt av företaget för det.

Liknande samarbeten kan också göras med personer som har stora konton på Instagram eller andra sociala medier.

– Företag börjar allt mer använda sig av marknadsföring via bloggar och sociala medier. Gör man det på rätt sätt kan det ha en betydligt större genomslagskraft än vad till exempel en tv-reklam har, säger Sandström.

Det finns influencers som går med på vilka samarbeten som helst, så länge de själva vinner ekonomiskt på det.

För Sandström är det däremot mycket viktigt att hennes läsare ska kunna lita på vad hon skriver.

– Jag skulle aldrig gå med på ett samarbete med ett företag som står emot mina värderingar även om de erbjöd riktigt bra betalt.

Hon poängterar att läsarnas förtroende är det viktigaste man har som bloggare och det får man genom att vara genuin, ärlig och alltid tydligt markera ut vad som är ett betalt samarbete.

– Kommer det en dag då jag är i så desperat behov av pengar att jag ens överväger ett samarbete med ett företag jag inte egentligen kan stå för, då söker jag mig i stället ett fast jobb igen, konstaterar hon.

Sandström har till exempel fått förfrågningar av olika casinoföretag men tackat nej till det. I nuläget samarbetar hon med exempelvis ett reseföretag och ett företag med ljudbokstjänster.

– Det är produkter jag annars också skulle använda och därför känns det som något jag gärna tipsar om vidare åt mina läsare, säger Sandström.

Profil

Jennifer Sandström

Född i Gällivare i Sverige

Bor i Helsingfors

Driver eget företag som bloggare och frilansare

Bloggar på jennifersandstrom.se