I dag kan alla vara marknadsförare – De skapar mötesplats för influencers och företag

En instagrammare med 10 000 följare är en attraktiv marknadsförare. Det här upptäcker allt fler företag. Det nystartade företaget Somessa.com erbjuder en plattform där företagare och influencers kan mötas.

När Johanna Tidström och Emma Ruotsala startade företaget Somessa.com hade de ett huvudmål – att nå över 2 000 influencers innan årets slut. Men efter bara några veckor hade över 2 300 bloggare och instagrammare registrerat sig. Ett hundratal företag har också anslutit sig och över 100 samarbeten har redan startats.

– Vi är för tillfället störst i Finland sett till antalet influencers. Via oss kan du i dag nå över två miljoner följare, säger vd Johanna Tidström.

Influencermarknadsföring, eller rekommendationsmarknadsföring, är fortfarande ganska nytt i Finland. Men det är en växande marknad.

– Många företag vi kontaktar har redan en post för social marknadsföring i sin budget, för andra är det helt nytt, säger Johanna Tidström.

Fakta

Influencer

Det engelska låneordet influencer betyder påverkare. Används i reklam- och mediebranschen som ett samlingsnamn för personer som uttalar sig på sociala medier – som till exempel bloggare eller instagrammare som får betalt för att visa eller rekommendera en viss produkt.

Källa: Wikipedia

Influencermarknadsföring i siffror

– 97 procent av konsumenterna säger sig lita mer på en influencer än på ett varumärke.

– 82 procent av företagen tror att influencermarknadsföringen kommer att växa.

– 46 procent av företagen som använder influencers gör det för att lättare nå en specifik målgrupp.

– 86 procent av företagen säger att de inom tre år kommer att testa influencermarknadsföring.

– 25 procent av företagen har i dag en strategi för marknadsföring via sociala medier.

Källa: Indieplace, influencermarknadsundersökning i Finland 2017

Behövde marknadsföring

För henne handlar affärsidén om ett eget behov. Hon behövde mera synlighet för sitt eget byggföretag och valde att låta ett par bloggare marknadsföra parhusen.

– Jag som företagare är van att berätta om husens läge, kvadratmetrar och materialval, men när bloggarna skriver om samma lägenhet berättar de hur fin miljö det är och hur härligt det är att promenera med barnvagnen i skogen intill.

Hon märkte ganska snabbt att det saknas en naturlig mötesplats för företag och så kallade influencers. Och här såddes fröet till Somessa.com. Affärsidén är enkel:

– Vi erbjuder en plattform där influencers och företag kan hitta varandra. Vi har både riktigt stora namn och små lokala så kallade mikroinfluencers. Vi strävar också efter att ha influencers från olika regioner – vissa produkter behöver en väldigt specifik, lokal målgrupp, säger Johanna Tidström.

Bloggarna registrerar sig utan kostnad, medan företagen betalar för att få vara med.

– Själva samarbetsavtalet och detaljer kring hur en produkt ska marknadsföras och vilken ersättning det handlar om avtalas mellan företaget och bloggaren – vi bara hjälper dem att hitta varandra.

Siktar på att lansera utomlands

I nuläget är det Johanna Tidström, Emma Ruotsala och deras nyanställda operativa chef Mirja Palola som jobbar inom företaget. Tanken är att först nå ut till den finska marknaden, sedan är siktet inställt utomlands. Redan nu har de fått förfrågningar från finska företag som önskar nå kunder i andra länder.

2016 var året då influencermarknadsföringen slog igenom på allvar i Sverige. Där finns i dag intresseorganisationen Influencers of Sweden som hjälper till med frågor kring ersättningar och olika rättigheter och skyldigheter i samband med publiceringar. Med hashtaggen #jagsmygerinte uppmanas medlemmarna att vara öppna och tydliga med kommersiella samarbeten.

Hittills har influencermarknadsföringen mest handlat om stora kändisar som marknadsfört ett visst varumärke i sociala medier. När den danska internetprofilen Rasmus Kolbe samarbetade med Coca Cola ökade deras försäljning i Danmark med 6,6 procent.

– Men nu går utvecklingen åt andra hållet. Du behöver nödvändigtvis inte ha så stora följarskaror, bara du når ut till rätt målgrupp. Och gör det bra, säger Mirja Palola.

– Den här typen av marknadsföring handlar om relationer och trovärdighet. Om mina vänner rekommenderar en produkt är jag mer benägen att tro att den är bra jämfört med om tillverkaren själv säger det.

Ekorren i företagets logo då, varifrån kommer den?

En kväll satt Johanna Tidström och följde med en diskussion på Facebook där någon sa att vi människor är snabba som ekorrar på sociala medier.

– Och det är ju sant. Hittar vi inte det vi söker tar vi oss snabbt vidare. Vi hoppar av och an och samlar på oss information. För oss symboliserar ekorren att vi samlar ihop influencers och företag.

Hur du kan få en låg låneränta

När man tecknar ett lån finns det många lånegivare som tycks ge bra villkor, men som sedan tar ut både dolda räntor och oförutsedda avgifter. Trots att det idag är riktigt vanligt att ta lån så kan det vara svårt att veta vad man ska leta efter och tänka på när man lånar pengar. Därför sammanfattar vi här några av våra bästa tips för att hjälpa dig att hitta rätt i lånedjungeln. 14.6.2018 - 14.03