Hybridvolvon markerar inte slutet för förbränningsmotorerna

Bild: Lehtikuva/AFP/Johannes Eisele

Volvos besked att alla deras nya bilar ska ha en elmotor från och med 2019 får stor uppmärksamhet. De allra ivrigaste kommentatorerna anser att detta signalerar slutet för förbränningsmotorn, men det är inte fallet, säger expert.

Det går inte att förneka att efterfrågan på el- och hybridbilar ökar och att hela bilindustrin utvecklas i den riktningen. Förra året fanns det redan över 20 000 registrerade el- eller hybridmotordrivna bilar i Finland. Juhani Laurikko, som är ledande forskare på ​teknologiska forskningscentralen VTT, anser ändå att en stor del medier har gett en felaktig representation av onsdagens Volvonyhet.

– En stor del av de medier som tagit ställning till nyheten har haft fel infallsvinkel. Volvos besked innebär inte slutet på förbränningsmotorer och även Volvo kommer att använda dem i fortsättningen, säger Laurikko.

Det som Volvo egentligen säger är att de kommer att installera en lätt hybridmotor i alla sina nya bilar från och med 2019, och kommer utöver det att börja tillverka bilar med enbart elmotor.

Laddhybridmotorer eller såkallade lätthybridmotorer som samlar kinetisk energi under färden är inget nytt fenomen. Teknologin bakom hybrid- eller elmotorerna är inte heller Volvos egen. De köper teknologin från utomstående aktörer, teknik som även andra bilmärken utnyttjar.

– Påståendet om att Volvo skulle ligga tekniskt framför sina konkurrenter är falsk och det känns som om medierna omedelbart lyft Volvo ovanför alla andra, på grund av detta besked, säger Laurikko.

Han är också säker på att andra biltillverkaren kommer att följa efter Volvos exempel.

Elbilarnas framtid

Laurikko tror inte att bilarnas pris eller underhållskostnader kommer att stiga avsevärt på grund av satsningen på ny teknik..

– Prissättningen har alltid varit en styrka inom bilbranschen och man har alltid klarat av att skära ner på kostnaderna. Dessutom är det mycket förmånligare att köra med en elbil.

Laddningen av elbilarna har hittills varit förmånligt. Det finns flera avgiftsfria laddningsstationer och ett antal företag lockar redan kunder med en möjlighet för elbilsladdning i samband med besöket.

Då elbilarna blir allt vanligare i trafiken måste man förbättra nätverket för laddningsstationer så att bilresornas längd inte begränsas. Laurikko tror inte ändå att laddningen av bilarna kommer att bli mycket dyrare trots att hybrid- och elmotorsdrivna bilar tar över en allt större andel av marknaden.

– Jag tror inte man kan höja elpriset alltför mycket, för bilarna går också att ladda på andra ställen än på laddningsstationerna, säger Laurikko.

Någon annan lösning kan ändå bli aktuell för att täcka de minskade inkomsterna från bränsleförsäljning, till exempel skatter.

Laurikko poängterar även att Volvo inte längre är samma företag som förr. Volvo ägs nu för tiden av kinesiska aktörer och Kina är dess nya huvudmarknad. I Kina har man redan länge försökt bekämpa luftföroreningarna och man investerar stort i elbilar, även genom statliga satsningar. Därför kanske det inte är så överraskande att Volvo kommer med ett sådant besked.

Fakta

De mest sålda elbilarna i Finland 2016

Tesla Model Z 85

Nissan Leaf 71

Tesla Model X 36

BMW i3 15

Volkswagen Golf 5

Nissan E-NV200 3

Volkswagen UP! 3

Mercedes-Benz B 250 E 2

Renault Zoe 2

Mercedes-Benz Electric Drive 1

Källa: Trafi

Fakta

De mest sålda laddhybriderna i Finland 2016

Volvo XC90 266

Volkswagen Passat 166

BMW 330 E 111

BMW X5 98

Mitshubishi Outlander 76

BMW 225XE 70

Audi Q7 E-tron 69

Porsche Cayenne S E-hybrid 56

Volkswagen Golf 52

Mercedes-Benz C350 E 49

Källa: Trafi

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33