Vem tar över på Svenska Teatern efter Johan Storgård? "Hur man än gör väcker man ont blod"

Det spekuleras vilt om vem som blir Svenska Teaterns chef när Johan Storgård slutar i mars nästa år. HBL ringde upp några tänkbara kandidater.

Namn som förekommer bland gissningarna är Viirus konstnärliga ledare Maria Lundström och Esbo stadsteaters chef Joachim Thibblin. Ingendera vill kommentera ifall de kommer att söka jobbet som chef för Svenska teatern.

– Jag har inte hunnit fundera. Jag läste pressmeddelandet i går och ingen har kontaktat mig. Jag har ett spännande jobb på Esbo stadsteater, men som sagt har jag inte hunnit fundera på saken. Jag sitter i en arbetsgrupp som ska bereda ett förslag till den nya teaterlagen så jag har haft fullt upp de senaste dagarna, säger Joachim Thibblin.

VILL INTE KOMMENTERA. Joachim Thibblin, chef för Esbo stadsteater, har inte hunnit fundera på ifall han kommer att söka jobbet som chef för Svenska Teatern. Bild: Tor Wennström

Thibblin var också chef för Åbo Svenska Teater 2005 till 2013.

Maria Lundström, som leder Viirus som i sommar flyttar från Kronohagen till den nya Victoriasalen på Busholmen, säger att Svenska Teatern är den viktigaste finlandssvenska teaterinstitutionen.

– Svenska Teatern är den enda svenskspråkiga teatern i den storleken och den svenskspråkiga nationalscenen. Det som händer där påverkar hela teater- och kulturfältet.

– Svenska Teatern har stor potential. Det har visat sig under de senaste åren att man kan göra väldigt olika slags teater i det huset.

– Förändringens vindar blåser på teaterfältet och det är bra. Många finlandssvenska institutioner har fått nya chefer, bland annat fick Teaterhögskolan en ny professor i skådespelarkonst (Anders Carlsson).

KOMMENTERAR HELLER INTE. – Svenska Teatern har stor potential. Det har visat sig under de senaste åren att man kan göra väldigt olika slags teater i det huset, säger Maria Lundström, konstnärlig ledare för Viirus. Bild: Kaisa Lundan

"Krävande jobb"

Ann-Luise Bertell, tidigare chef för Wasa Teater, konstaterar att jobbet är intressant, men att tajmningen för hennes del är dålig.

– Min familj är väldigt rotad i Österbotten och jag trivs väldigt bra med min frilanstillvaro.

– Det är ett jätteviktigt och krävande jobb. Hur man än gör som teaterchef väcker man ont blod någonstans.

– Det borde vara en person som kan förena och entusiasmera det finlandssvenska teaterfältet. Den nya teaterchefen kommer att vara tvungen att välja riktning för Svenska Teatern, ta ställning till hur teatern ska göra för att nå publiken och väcka intresse för den finlandssvenska dramatiken.

SÖKER INTE. – Jobbet är intressant men tajmningen dålig, säger Ann-Luise Bertell, tidigare chef för Wasa Teater. Bild: Richard Nordgren

Erik Söderblom, som varit professor i scenframställning och prorektor vid Teaterhögskolan samt chef för Helsingfors festspel, har lyfts fram som en kandidat med ett stort internationellt och nationellt kontaktnät.

– Det är ännu jättenytt, jag har inte hunnit ta ställning.

TAR ÄNNU INTE STÄLLNING. Erik Söderblom, före detta prorektor och chef för Helsingfors festspel, konstaterar att positionen som Svenska Teaterns chef är oerhört viktig. Bild: Cata Portin

– Svenska Teaterns chef har en viktig position, säger Söderblom.

– Av kulturarterna är teater och litteratur de mest språkbundna, samtidigt som teatern genom sin offentlighet är mer samhällelig och politisk.

– Det är väldigt viktigt att vi arbetar för att göra den svenskspråkiga kulturen betydelsefull nationellt. Dess berättigande kräver att den är av betydelse för hela landet, och det kan man åstadkomma på väldigt olika sätt.