HRT tvunget att dra åt svångremmen – lägger ner busslinjer i södra Helsingfors

HRT ökar på antalet elbussar i huvudstadsregionens kollektivtrafik samtidigt som en del linjer läggs ner. Bild: HRT/Lauri Eriksson

Helsingforsregionens trafik inleder en ny konkurrensutsättning av busslinjer i huvudstadsregionen samtidigt som en del linjer läggs ner. Orsaken är besparingar på grund av coronavirusepidemin.

– Det har gått snabbt och vi lever i en oberäknelig tid, men vi prutar inte på våra planer att öka på antalet eldrivna bussar i trafiken från och med hösten 2021, säger chefen för HRT:s kollektivtrafikavdelning, Tero Anttila.

Ursprungligen inleddes konkurrensutsättningen i februari, men den avbröts på HRT:s extra styrelsemöte i början av april. Coronakrisen har ändrat på förutsättningarna för konkurrensutsättningen och Helsingforsregionens trafik är tvungen att dra åt svångremmen när biljettintäkterna minskat. HRT är i ett så svårt läge att man är tvungen att be om en fullmakt av medlemskommunerna för ett lån på 200 miljoner euro. Det är en stor summa när HRT:s budget på årsbasis är 700 miljoner euro. HRT räknar med ett underskott i budgeten på 50–150 miljoner euro i år.

De busslinjer vars ändhållplats är i Kampens terminal måste också konkurrensutsättas för bussbolag som har dieselbussar eftersom HRT inte fått tillstånd att ladda elbussar i Kampen. Den största helheten i konkurrensutsättningen gäller för linjerna 18, 39 och 40 som från och med hösten 2021 ska trafikeras av eldrivna, orangefärgade bussar. Samtidigt ändras busslinjernas nummer.

Hösten 2021 läggs linje 17 på rutten Berghäll–Munkholmen ned. Samtidigt flyttas den sydliga ändhållplatsen för linje 24 från Havsgatan till Kampen och utbudet av turer blir glesare. I fortsättningen trafikeras linje 24 mellan Fölisön och Kampen.

En orsak till nedläggningen av linje 17 är att spårvagnslinje 6 börjar åka från Sandviken till Eirastranden från och med hösten 2021.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning