HRT får svidande kritik av Esbopolitiker

Från och med oktober kör fyra direkta busslinjer från västra Esbo till Kampen.Bild: HBL/Arkiv/Niklas Tallqvist

Esbo stadsfullmäktige dryftade på måndagen frågan om västmetron och matartrafiken. Helsingforsregionens trafiks planerare fick svidande kritik över partigränserna.

Trafikplanerarna på Helsingforsregionens trafik är i onåd hos fullmäktigeledamöter i Esbo. Kritiken på måndagens fullmäktigemöte var svidande. Det att Helsingforsregionens trafik i oktober inför fyra direkta busslinjer från södra Esbo till Kampen är inte en tillräcklig åtgärd.

– Matartrafiken är bristfällig. Bussar körs till Mattby och Hagalunds metrostationer från ett för stort område. Från Ladusved, Tillisbacken och Nöykis tar det över en timme till Helsingfors centrum med byte till metron. Det är absurt att det är snabbare att åka kollektivt från Tavastehus till Helsingfors, sade De grönas ledamot Inka Hopsu.

– HRT:s planering är bristfällig och det räcker inte med fyra direkta linjer till Kampen. Problemen i Esbo är också interna. Till exempel har trafiken mellan Hagalund och Esbo centrum blivit sämre, säger Johanna Karimäki (De gröna).

Enligt Sirpa Hertell (De gröna), Esborepresentant i HRT, skulle en direkt linje från Ladusved till Kampen årligen kosta drygt en miljon euro.

Linje till Finno skola

Också förbindelserna från Ladusved till Finno skola var framme. Den direkta linjen 157 mellan Finno och Ladusved till Kampen upphörde när metrotrafiken inleddes, men också innan tidtabellsskiftet i augusti fanns en direkt linje i Esbo som betjänade invånare i Ladusved. Nu har man fått ett vagt löfte från HRT om att en busslinje skulle betjäna eleverna i Finno skola under rusningstid från och med 22.10.

– Det är givetvis bra att en linje börjar köra, men trafiken borde ha inletts redan när skolterminen startade. För att komma till skolan måste elever nu antingen gå 1 kilometer till närmaste busshållplats eller byta buss på väg till skolan. Med tanke på att elever har cirka 4-5 kilometers skolväg och att Finno skola är deras närskola måste förbindelserna vara bra. Speciellt med tanke på att det svenskspråkiga skolnätet i Esbo är glesare än det finskspråkiga i Esbo är det viktigt med goda förbindelser för förskole- och lågstadiebarn, säger Eva-Lena Gästrin (SFP).

Hon fick medhåll av partikollegan Bo Lönnqvist som anser att HRT:s trafikplanerare borde komma ut i verkligheten från sina skrivbord.

– Det är ohållbart att små barn tvingas byta buss, men så här går det när planeringen av kollektivtrafikutbudet sker utan en förankring i verkligheten, säger Lönnqvist.

Maria Guzenina (SDP) tog fram problemet med Helsingforsregionens trafiks sammansättning. I andra städer har man ingen förståelse för problemen med kollektivtrafiken i Esbo. Hon beskrev den nya linjen 104 mellan Gäddvik och Drumsö som ett skämt. Hon undrade varför inte linjen kunde köra direkt till Kampen.

– Det är som att tala för döva öron till HRT:s tjänstemän. Det är en skam att det gått så här. Om HRT inte uppfyller våra krav så måste vi fundera på andra alternativ – till och med att överge HRT, säger Guzenina.

Fakta

Nya linjer i oktober

Linjerna 143A Kampen-Ivisnäs-Sökö, 146A Kampen-Esboviken-Stensvik, 147A Kampen-Sökö-Larsvik och 164A Kampen-Stensvik-Bastuviken tas i bruk den 22 oktober. Rutterna körs på vardagar under rusningstid.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00