Högst 10 km uppvärmning

Det kräver en hel del förberedelser om man vill prestera starkt på femmilen.Bild: Lehtikuva / Jussi Nukari

Energi och vätskebalans får en avgörande roll på 50 kilometer.

Längdåkning

Iivo Niskanen förbereder sig för femmilen genom att göra en kort intervallträning en eller två dagar före start. En lätt träning.

– Inte några långa intervaller. Musklerna ska vara fulla av energi. Det gäller bara att förbereda kroppen på att skida hårt.

Före start värmer han upp en stund. Högst tio kilometer, ibland mindre.

– Det beror på hurdan taktik man har. Tänker man gå ut hårt måste man värma upp lite mer än att bara testa skidorna.

Niskanen brukar inte äta mer normalt eller tanka kolhydrater före tävlingen. Det kan hämna sig ifall det går hårt från start. Ibland äter han lite extra salt om det är varmt, som före Holmenkollen.

– Det är mer avgörande vad man äter under tävlingen. Det går inte att äta energikakor som cyklister gör, utan jag tar energigel blandat med vatten och eventuellt salt. Sportdryck i olika styrkor. Beroende på vad magen tål. Ibland blir det bara vatten.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00