Vad: Helsinki Design Market

När: 10–12 september

Hur: Online 24/7 och i butikerna enligt öppethållningstid.

helsinkidesignweek.com/design-market/

– Ursprungstanken bakom Design Market är att utställarna i början av festivalen tömmer sina lager för att ge plats åt nytt - både nya produkter och nya idéer, säger Anni Korkman, Helsinki Design Weeks programchef.

Tidigare evenemang har ordnats bland annat på Kabelfabriken och lockat 30 000 besökare. I år skulle Design Market ha gått av stapeln i Glasshouse Helsinki. På grund av rådande restriktioner fick de planerna ändå slopas och istället förverkligas evenemanget i hybridform – dels med försäljning i de medverkande företagens butiker, dels online på Helsinki Design Weeks förnyade sajt.

– Fastän pandemisituationen inte tillåter några storevenemang vill vi göra vårt allt för att stöda designbranschen och alla dess företagare som strävar efter att verka så hållbart som möjligt. Design Week Helsinki skulle inte finnas utan dem och stadscentrum skulle var fullt av tomma affärslokaler. Självständiga företagare med högklassiga tjänster och produkter är en central del av en levande stadskärna, säger Anni Korkman.

En höjdpunkt

Drygt 60 formgivare och företag medverkar i årets upplaga av Design Market, bland dem familjeföretaget Arela som är känt för sina högklassiga tröjor i kashmir och merinoull.

Företagets huvuddesigner Anni Arela ser Design Market-evenemanget som en av årets höjdpunkter – försäljningsmässigt men också branschmässigt. Utbudet är stort och det är alltid roligt att se vad de andra har att erbjuda.

– Fjolårets evenemang ordnades även det online och var en positiv erfarenhet. Det ger kunder runt om i Finland möjlighet att delta, säger hon.

Samtidigt som näthandeln har sina fördelar är flaggskeppsbutiken Arela Store i Kämp Galleria viktig för visualiseringen av det egna varumärket.

– Butiken erbjuder en helhetsupplevelse och möjlighet till personlig betjäning. Produkter av den typ vi säljer vill man som kund gärna kunna känna på och uppleva med alla sina sinnen, säger Anni Arela.

Hållbarhetsprincipen som löper som en röd tråd bland designmarknadens medverkande tar sig hos Arela uttryck bland annat i materialval och design, men också i skötsel- och second hand-tjänsterna man erbjuder för sina stickade plagg.

– Second hand-konceptet där vi tar våra egna tröjor i utbyte har varit verkligen omtyckt. En ylletröja som blir bra omskött och är gjord i tidlös stil går att använda i många år.

Starkare tillsammans

Färska Kaj Franck-prisvinnare Johanna Gullichsen har gjort ett namn om sig med sina grafiska inredningstyger, tillverkade hållbart och lokalt. I samband med årets designfestival passar hon på att vid sidan av sin butik vid Skillnadsgatan öppna en ny butik i Glaspalatset.

– När möjligheten dök upp ville jag ta vara på den. Under rådande tider känns det trevligt att kunna satsa på utvidgning, säger hon.

Glaspalatset reflekterar värden hon vill föra fram i sin egen formgivning - design som står emot tidens tand, samtidigt som den är intressant och fräsch.

Även om pandemin gjort sig påmind också inom designbranschen, framförallt genom bortfallet av utländska turister, ser Johanna Gullichsen på framtiden med tillförsikt.

– Kunderna kommer att hitta tillbaka till butikerna. Shoppandet i småbutiker är ofta trevligare och lugnare och man slipper stora folksamlingar. Samtidigt är nätförsäljningen ett måste som komplement till den fysiska butiken.

Att Design Market delvis flyttat till nätet ser Johanna Gullichsen som en bra sak även om hon hoppas på återgång till ett fysiskt evenemang i framtiden.

– Design Markets online-försäljning ger en synlighet som annars är svår att uppnå för små företag med egna nätbutiker. Tillsammans är vi starkare.

Gynnar gemenskapen

– För oss som lifestyle-varumärke med stort fokus på designtänkandet också i den egna verksamheten ligger Design Market-evenemanget väldigt nära hjärtat, säger Minttu Vesala, försäljnings- och marknadsföringschef vid Nomen Nescio.

Det inhemska varumärket ligger i tiden med sina hållbart producerade könsneutrala vardagsklassiker i minimalistisk design, avsedda att vara gångbara från säsong till säsong.

Under Design Market ordnar Nomen Nescio flyttförsäljning i sin Garden Store i Kämp Gallerian. En ny och större flaggskeppsbutik på central plats kommer att öppna i slutet av september.

– Även om vi satsar mycket på webben är det viktigt för oss med en fysisk butik eftersom det konkretiserar varumärkets identitet och är ett bra sätt att nå ut till människor med vår story. Den nya butiken kommer också att bli en plattform för evenemang och utställningar vilket ytterligare ökar växelverkan och samhörigheten vi har med våra kunder, säger Vesala.

Vad tror du gör Design Market till ett så populärt evenemang?

– Säkert möjligheten att till rimliga priser kunna köpa kvalitetsprodukter från lokala småaktörer som satsar på hållbar och ekologisk produktion. Också stämningen brukar vara unik. Sett till branschen är Helsinki Design Week en viktig händelse för stärkandet av gemenskapskänsla, vilket känns extra viktigt nu då möjligheterna till interaktion varit så begränsade. Det är ett toppevenemang av internationell klass som är väldigt fint kurerat. 

Drygt 60 formgivare och företag deltar i årets upplaga av Design Market. Bild: Arela Store

Ivana Helsinki House. Bild: Privat

Udumbara. Bild: Privat

Utbudet är rikt med bl.a. kläder och skor, möbler och inredning. Bild: Timo Anttonen/Terhi Pölkki Store

Bild: Privat