H&M:s vd: Skambegrepp kring konsumtion är ingen lösning på miljöfrågan

H&M, med vd Karl-Johan Persson, redovisade delårsresultat på torsdagen. Bild: Janerik Henriksson/TT

Klädbranschen står inför stora utmaningar som lågkonjunktur och hållbarhetsarbete, enligt vd:n Karl-Johan Persson. Skambegrepp kring konsumtion är dock ingen lösning på miljöfrågan, anser han.

De högt ställda förväntningarna på H&M motsvarades och aktien lyfte efter delårsrapporten på torsdagen.

Efter en längre period med motgång har H&M-aktien i år vänt uppåt med en uppgång på 50 procent. Kvartalsrapporten gav ytterligare bränsle.

Ett högre rörelseresultat än analytikernas förväntningar och ett minskat varulager bidrar bland annat till lyftet.

– Försäljningen är upp, marginalen likaså. Det är så klart härligt att se, säger Karl-Johan Persson till TT och fortsätter:

– Vi har en stark position men också en period där vi stått och stampat och inte förbättrat oss tillräckligt. Vi har inte varit tillräckligt kundfokuserade. Det är som vilken annan bransch som helst där konkurrensen hårdnar och kundernas förväntningar ökar.

Framtida frågor

Stora framtida frågor handlar nu bland annat om hur man lyckas tackla en stundande lågkonjunktur liksom arbetet kring hållbarhetsfrågor. Ett tydligt bevis för en allt tuffare marknad kom i veckan i form av konkursen för konkurrenten på den amerikanska marknaden, Forever 21.

– Jag tror att det kommer att vara stökigt. Det är bara att fortsätta att vara ödmjuk. Mycket kommer att ändras och håller på att ändras och det är många som kommer att få det tufft, säger han.

Hållbarhetsfrågan är nästa stora utmaning. Karl-Johan Persson lyfter det arbete som exempelvis Greta Thunberg har gjort men ifrågasätter "skambegreppet" och ett konsumtionsstopp.

– Det är ett fantastiskt engagemang från Greta och alla möjliga men jag tror inte lösningen är att sluta göra saker, säger han och fortsätter:

– Det kan finnas en liten snobbism kring detta. Det är lika viktigt att avskaffa fattigdom och det kommer från jobbskapande och konsumtion. Vi måste göra båda delarna.

Inte förändrat sig

Historiskt sett har annars kritiken mot H&M:s affärsstrategi handlat om att man inte lyckats tillräckligt bra ut i förändringsarbetet från fysiska butiker till e-handel. Klädkedjan meddelar nu i delårsrapporten för perioden juni–augusti, det tredje kvartalet i företagets brutna räkenskapsår, att onlineförsäljningen steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor. Samtidigt kommer också beskedet att man räknar med att öppna 120 nya butiker under 2019, en sänkning från tidigare 130 butiker.

– Butikens roll förändras och den måste bli ännu mer inspirerande. Det blir lättare och lättare att köpa på nätet och det måste finnas en poäng att gå till butiken, säger Karl-Johan Persson.

Ett led i detta är att H&M i allt fler länder lanserar tjänster som att returnera e-handelsvaror i butik eller möjligheten att få information i vilka fysiska butiker en tröja man sett på nätet faktiskt finns.

– Det måste bli enklare att hitta sina plagg. Sedan tror vi mycket på integration med e-handel, mobil och fysiska butiker. Du ska kunna hämta upp varor i butiken och reservera dem, där butiken fungerar som en logistikhub, säger Karl-Johan Persson.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning