Hjärtsyndrom efter vaccin vanligare än väntat

Biverkningen har noterats bland personer som fått så kallade mRNA-vaccin, som Pfizer och Moderna tillhör. Genrebild. Bild: Frederic Sierakowski/TT-AP

Fler unga män har fått hjärtmuskelinflammation efter att ha vaccinerats med mRNA-vaccin i USA, meddelar landets smittskyddsmyndighet (CDC). Biverkningen är dock mycket ovanlig.

Det var först Israel som varnade för en möjlig koppling mellan Pfizer/Biontechs eller Modernas så kallade mRNA-vaccin och hjärtmuskelinflammation hos unga män. Sambandet belyses nu även av amerikanska CDC.

– Det är tydligt att det finns en obalans här, säger Tom Shimabukuro, biträdande chef för CDC:s avdelning för vaccinsäkerhet.

Obalansen ligger i det faktum att personer mellan 12 och 24 år står för mer än hälften av de sammanlagt 283 inrapporterade fallen av hjärtmuskelinflammation som uppkommit efter vaccinering, trots att åldersgruppen bara står för nio procent av det totala antalet vaccinerade.

En stor majoritet – nära 80 procent – av de drabbade är män, och de flesta fallen uppkom inom en vecka efter den andra dosen.

Smittskyddsmyndigheten utreder fortfarande om det föreligger en korrelation mellan vaccinet och sjukdomen, men meddelar att de allra flesta har återhämtat sig helt och hållet, utan behov av sjukvård.

"Antalet inrapporterade fall är få i förhållande till antalet doser som distribuerats", kommenterar Pfizer om uppgifterna.

Hjärtmuskelinflammation, eller myokardit, är ett relativt vanligt syndrom och kan uppkomma i alla åldrar, ofta efter en virusinfektion. Som namnet antyder är det en inflammation i hjärtats muskulatur, vilket försämrar förmågan att pumpa blod. Symtomen är ovanlig trötthet, hjärtklappning, feber eller värk i kroppen. För de flesta går inflammationen över av sig själv.

Källa: 1177 vårdguiden

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Mångsidiga museiupplevelser lockar till Lahtis

Mer läsning