Hitta träningslusten i vardagen

Strunt i dyra träningskläder, pulsklockor och resultat – och bara kör. Att träna i vardagen är lättare än vad man tror om man skalar bort kraven.– Alla har tio minuter till att hoppa upp och ner, säger träningsprofilen Kalle Zackari Wahlström.

Efter en lång sommar då motionen ofta kommit helt gratis och naturligt, genom lek med barnen och promenader i solen, riskerar man ofta att bli stillasittande igen när jobbet tar vid. Men det går att få in motionen naturligt i sin vardag även efter semestern. Låt helt enkelt vardagssysslorna bli motionsmotivation.…

– All träning är bättre än ingen träning. Oavsett vad du gör så hamnar du på plus, säger Kalle Zackari Wahlström, som hjälpt svenska skolbarn att hitta vägen till motion i sitt populära SVT-program "Gympaläraren".

Dags att gå med återvinningen? Spring till återvinningsstationen och tillbaka, i stället för att gå. Måste du handla innan middagen? Ta en omväg till butiken och gör ärendet till en rask promenad när du ändå håller på. Eller haka på den nya trenden Plogging, där man förenar skräpplockning på allmän plats, med en springtur. Bra både för hälsan och närmiljön.

Kalle Zackari Wahlström, är en stark förespråkare för motion på småstunder.

– Människokroppen är gjord för rörelse och blir understimulerad när den inte får det. Då måste du försöka ge den det. Varje gång du rör dig är positivt. Som en present till din kropp!…

Bara gör!

Kalle Zackari Wahlström tycker egentligen att talet om att hitta motivation för att träna är onödigt.

– Har du tid att läsa det här, har du tid att hoppa upp och ned 30 gånger. Sluta läs och hoppa i stället, säger Kalle som också gör podden "I nöd och lyft" med sin träningshatande hustru Brita Zackari, (själv aktuell med boken "Jag hatar att träna" i september).

För honom är filosofin att inte tänka och fundera så mycket, utan att bara göra det. Att ha idealet att träna 30 minuter tre gånger i veckan är väl bra, men bara om det funkar i ens liv, menar han. Den viktiga träningen är den som blir av.

– Det är som med matlagning. När man har lite tid kanske det blir snabbmakaroner och har man mycket tid kanske det blir flamberade pilgrimsmusslor. Så kan man tänka med träning också.

Gör kroppen trött

Han betonar dock att det är viktigt att ta ut sig ordentligt på de här småstundsträningarna. Fem minuters situps som inte gör dig svettig ger ingen bra effekt.

– Ska du träna under kort tid så se till att du blir ordentligt trött. Du kan inte hålla på och mysjogga i fem minuter, utan kör hårt i en uppförsbacke i stället, säger han.

Fokus för mångas träning är viljan att uppnå resultat, till exempel att bygga muskler eller bli snabbare, och fungerar ofta som motivation för själva träningen. Men Kalle Zackari Wahlström tror att målen ofta bara blir ett hinder för att komma igång, åtminstone för de mer ovana.

– Du ska inte tänka på vad som kan göra dig starkare eller bättre, utan bara göra. Man behöver inte hålla på och tjafsa så mycket! Tänk inte i resultat, du ska ingenstans! Träningen har ingen början och inget slut.

Nytt program

Den 16 augusti hade Kalle Zackari Wahlströms nya program "Kalles Sex Liv" premiär på SVT Play. I programmet lämnar han träningsfokuset för att hänga med människor som valt att bryta sig ur ekorrhjulet och konsumtionshetsen och leva på ett annat sätt.

Men man kan dra många paralleller mellan att börja träna och att byta liv, menar han.

– Det är jättemycket som är lika, det här att göra småförändringar och att varje resa börjar med ett litet steg. Vill man leva mer hållbart behöver man ju inte börja med att flytta ut i skogen, utan det kanske räcker med att odla morötter. Så är det med träning också!

Kalles bästa träningstips

Lägg dig ned och ställ dig upp igen och upprepa tills du är riktigt trött.

Hoppa upp och ned på stället.

Ta fem övningar som du kan bra, och gör en kort cirkelträning av dem, till exempel tio av varje under fem varv så fort du kan.

Förlägg springturen till en brant backe och ge järnet.

Andra träningstips i vardagen

Så du vill bara titta på "Game of Thrones" i kväll? Visst, gör det. Men kliv ur soffan och gör några armhävningar eller utfall medan du tittar.

Upptagen med att laga mat? Inte då. Släng in några knäböj och några armhävningar mot diskbänken medan du väntar.

Långt till arbetsplatsen? Då är cykeln ett utmärkt färdalternativ.

Är bussen enda vägen till jobbet? Inga problem, att vänta på bussen är ett ypperligt tillfälle för tåhävningar.

Jobbar du högst upp i huset? Grattis! Friskvård på köpet.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33