Historisk kappsegling i Helsingfors

Folkbåtarnas Gold Cup kör i gång i Helsingfors i dag. Tävlingen har lockat deltagare från runtom Europa och håller på till lördag. De traditionella båtarna inledde tävlingsveckan i går.

Skeppare ropar åt varandra, segel trimmas och listiga taktiska manövrar utförs. Plötsligt stannar en av segelbåtarna endast några meter före mållinjen, för att hindra motståndarlaget och hjälpa de egna att passera. Landskampen Finland-Sverige för folkbåtar är i full gång utanför Drumsö. Tävlingen är ett preludium för det inofficiella folkbåts-VM, Gold Cup, som inleds i dag. Landskampen är en tradition inför varje Gold Cup som ordnas nu för första gången i Finland under sin 74-åriga historia, förklarar Johanna Horsma, som fungerar som både frivillig arrangör och tävlare.

Horsma, 36, hör till den enda besättningen i Gold Cup som enbart består av kvinnor. Horsma, Heta Järvimaa-Luoto och Mari Ojala seglar tillsammans folkbåten Siiri. Trions bästa resultat hittills är en tjugotredje placering i en Gold Cup-tävling.

– Mitt mål i år är en placering bland de tio bästa, men en plats i topp-15 vore redan en mycket bra prestation, säger Horsma.

Förra året nådde en besättning ledd av Herman Saari den bästa placeringen genom tiderna för finländska seglare, en tredjeplats i Gold Cup. Nu väntar sig Horsma fler starka prestationer av finländska seglare.

– Fler finländare är med än någonsin förut. Vanligtvis har det deltagit endast en handfull båtar från Finland, då tävlingarna ordnats långt borta. Nu är det vår hemmatävling, våra vindar och våra vågor.

Enligt Horsma är det om cirka fem år möjligt att den första kvinnliga besättningen segrar i Gold Cup.

Kommer det att vara ni? – Jag hoppas på att vi får tävla om den äran med någon annan kvinnlig besättning.

Arrangör och tävlare. Johanna Horsma körde motorbåt i går. I dag ska hon segla. Bild: Ida Enegren

Inte bara för erfarna rävar

Runtom hamnområdet på Drumsö där folkbåtarna ligger syns mycket med silvrigt hår och ansikten tärda av vind och sol. Horsma försäkrar ändå att folkbåtsfesten inte endast är för gamla människor. Hon talar muntert om de traditionella "aftersail"-umgängen som ordnas efter en tung tävlingsdag. Människorna njuter av att träffa internationella vänner en gång om året.

– Unga och gamla firar tillsammans. Det finns flera unga besättningar från bland annat Estland och Finland. Men i en kölbåtstävling som denna är erfarenhet naturligtvis betydelsefullt.

Esbobon Horsma seglar själv inte några andra båtklasser än folkbåtar. Hon fann intresset för folkbåtar för ungefär åtta år sedan, och har varit fängslad av dem sedan dess. När du en gång kommit in i gemenskapen kring folkbåtarna vill du inte lämna den, säger hon.

– Detta är en utmärkt gren. Jag gillar speciellt att det behövs en hel del tanke i seglandet. Jag fungerar själv som vår båts taktiker.

Danska gäster. Besättningen för Kajka: Per Jørgensen (t.h), Kristian Hansen och Claes Hoglert. Bild: Ida Enegren

Lång historia

Folkbåtarna härstammar delvis från Finland. År 1940 ordnades det Skandinaviska Seglarförbundets årsmöte i restaurang Savoy i Helsingfors. Under årsmötet valdes Henrik Ramsay som ordförande för föreningen och ett av ärendena på beredningslistan var en konstruktionstävling för en nordisk entypsbåt. Några år efter detta, 23.4.1942, sjösattes världens första folkbåt i Göteborg. Efter detta har folkbåten spritt sig runtom i området kring Östersjön. De största länderna inom folkbåtsproduktion och tävlingar är Danmark, Tyskland och Sverige. Ursprungligen byggdes båtarna av trä, men med tiden har produktionen övergått till användning av glasfiber.

– Folkbåtar har också producerats i Finland, men de mest kända träbåtstillverkarna har i regel varit svenska, säger Horsma.

Internationell stortävling

Årets Gold Cup har deltagarmässigt varit en succé. Arrangören Helsingfors Segelklubb bjuder på lämpliga omständigheter och tävlingen seglas på banan vid Ytterskär, som skapades för OS i Helsingfors år 1952. Över sextio folkbåtar deltar i tävlingen, av vilka fyrtio stycken är utländska gäster. Tävlare från Estland, Danmark, Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA ställer upp. En av dem som färdats längre ifrån till Finland för att tävla är Per Jørgensen från Danmark. Han har seglat med folkbåtar i tolv år och är nu i Helsingfors för andra gången i sitt liv.

– Jag älskar Finland. Det är fint väder och fina människor här, säger Jørgensen.

Jørgensen seglar tillsammans med Kristian Hansen och Claes Hoglert båten Kajka, som är tillverkad i Danmark.

Enligt Jørgensen är det aningen annorlunda att tävla i Finland än vad det är i Danmark. Hemma seglas det närmare kusten och strömmen är inte identisk med den i Finland. Vinden borde trots detta inte ställa till med några problem.

– Jag tycker det är bra med lite lugnare vind, det är svårare att segla då. Det gillar vår besättning.

Taktiskt spel. Folkbåtarna seglas av en tre personers besättning. Bild: Ida Enegren

Från brons till guld?

I landskampen mellan Finland och Sverige överlistar svenskarna till slut finländarna. Lagtävlingen bjöd på mycket spänning, några tjuvstarter och fina taktiska överraskningar. Thomas Hacklin, som seglar i Herman Saaris besättning, njöt av att segla utanför det somriga Drumsö.

– Fint väder och fin vind, det var en jämn tävling, säger Hacklin.

Besättningen som kom på tredjeplats i fjol tänker nu förbättra sin prestation på hemmavatten.

– Vår målsättning i år är att vinna.

Solsken och vind. Det vackra vädret i Helsingfors bjöd på utmärkta seglingsförhållanden. Bild: Ida Enegren

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00