Hisnande cirkusshow från Colombia

Circolombias show tänjer på det möjligas gränser. Bild: Roberto Ricciuti

Cirko-festivalens största gäst i år är Circolombia, vars energiska cirkuskonsert ges fyra gånger på Nationalteaterns stora scen.

Circolombia: Acéléré. Konstnärlig ledare: Felicity Simpson. Ljus och scenmästare: James Loudon. Geni i skuggan: Francois Bertron. Riggning: Ivan Arjona, Diego Sanchez Barrera. På scenen: Cristian Trivino Rincon, Laura Lloreda Martinez, Julia Sanchez Aja, Francisco Hurtado Hurtado, Sandra Ibanez Ramirez, Cesar Izquierdo Acevedo, Jarrinson Cuero Martinez, Juan Campo Teran, Laura Tenorio Cuan, Wilmer Martinez.

Cirko-festivalen, Nationalteatern 18.5.

Circolombia är ett cirkussällskap som skapar föreställningar med personlig prägel och starkt latinamerikansk energi: musiken och sången är viktiga i deras shower där även regionens populära dansstilar har en självklar plats.

Circolombia, som nu för första gången besöker Finland, grundades 2006. De flesta av gruppens artister har gått i cirkusskolan Circo para todos (cirkus för alla), som 1997 grundades för att erbjuda cirkusträning åt ungdomar som riskerade utslagning. Det var då världens första professionella cirkusskola för mindre bemedlade barn, och 2005 blev det Colombias nationella cirkusskola. I dag är skolan en betydande sydamerikansk institution inom cirkuskonsten.

Showen Acéléré börjar med de fjorton artisternas entré med attityd. Till en rytmisk sång intar de scenen, och liksom säger med självsäkerhet: här är vi, nu ska vi visa vad vi kan. Några sångnummer – relativt medryckande men inte speciellt originella – värmer upp artisterna och publiken innan cirkuskonsterna tar plats.

Och de är nog så imponerande. Efter en virvlande trio med tre rep kommer ett långt nummer där två av männen gör hisnande volter från sina kamraters sammanlänkade armar. Jag märker hur jag spänner magen gång på gång, av nervositet, och slappnar av när de än en gång landar tryggt. Det känns till exempel omöjligt att en av männen genom en volt landar uppe på axlarna på en man som i sin tur står på en annans axlar.

Det möjligas gränser

Flera av numren inger obehag på grund av det kroppen utsätts för och jag märker hur jag tänker att det där inte kan vara bra i längden. Men vad gör man inte för konsten? I ett nummer hänger en artist från bara tänderna i ett band som bärs upp av en annans sammanbitna tänder, i ett annat balanserar en man ett stort hjul, i vilket en kvinna utför akrobatiska rörelser, på sin panna. Hur kan hans nacke klara av det där, och hur är det möjligt att hjulet över huvud taget hålls i balans? Tricken är hisnande, och ger intrycket av att trotsa fysikens alla lagar – vilket så klart inte stämmer, utan är resultat av tusentals timmar av träning och en extrem koncentration och närvaro.

Scenshowen är finslipad, med dramatisk ljussättning och rätt fungerande mellannummer i form av spansk sång, rap och lite halvkoreograferad dans. Det som känns lite tråkigt är att av de tolv cirkusartisterna är endast två kvinnor – de är verkligt skickliga akrobater, men fokus blir mer på de muskulösa männen.

Energin i gruppen är explosiv och dynamiken fungerande. Allt handlar om samarbete och tillit. Avslutningen är definitivt onödigt utdragen, men entimmesshowen drar ner entusiastiska applåder och får en helt enkelt på gott humör – det är alltid lika imponerande att se proffs göra sitt jobb, och göra det med glädje.

Acéléré ges i dag kl. 15 & 19 och i morgon söndag kl 15.

Sonja Mäkelä Teaterkritiker

Skapa din framtid vid Yrkeshögskolan Novia

Yrkeshögskolan Novia är en studerande- och arbetslivsnära entreprenörsmässig högskola med högklassig utbildning på fyra orter: Vasa, Åbo, Raseborg och Jakobstad. Novia har ca 4000 studerande, och vi tog pulsen på några av dem. 19.3.2020 - 15.23

Mer läsning