HIFK:s buss fick inte plats på Ålandsfärjan: "Väldigt svårt läge för elitidrottare"

Arkivbild på HIFK:s Moshtagh Yaghoubi. Bild: Roni Rekomaa/Lehtikuva

I söndags spelade HIFK:s herrlag mot IFK Mariehamn på Åland. När laget skulle åka hem meddelade Viking Line att bussen, där lagets utrustning fanns, inte fick åka med till Åbo.

HIFK:s sportchef Mika Lönnström låter besviken då han blir uppringd på tisdagen.

– Matchresorna är alltid tuffa, men särskilt när laget har en ansträngd ekonomi och covidsituationen ställer till det ytterligare så önskar man förstås att sådant här inte hände, säger Lönnström.

Kring midnatt på söndagskvällen hade lagets spelare redan stigit ombord på Viking Lines färja då rederiet meddelade att lagets buss inte fick plats på färjan. Enligt Lönnström hade laget skött bokningen normalt men trots det lämnade färjan Mariehamn utan bussen.

– I bussen fanns bland annat hemnycklar, viktig personlig egendom och utrustning som behövs då spelarna återhämtar sig från matchen.

Inledningsvis fick laget ingen information om vad som skett i hamnen. Lagledaren Olli Orvasto kontaktade Viking Line, som bekräftade att man tagit emot bokningen men att det av en okänd orsak inte fanns plats på färjan.

Kräver förklaring

Incidenten betydde också att laget inte hade något transportmedel för resan från Åbo hamn tillbaka till Helsingfors.

– Vi är förundrade över situationen. Jag kan inte tänka mig att det är någon rusning på färjorna då det pågår en pandemi. Förklaringen att bussen inte fått plats låter märklig, säger Lönnström.

Sportchefen säger att det alltid kan hända saker och ting under resor men den här gången blev det extra knepigt. Slutligen lyckades ändå alla spelare och annan personal ta sig hem och på tisdagen tränade laget i normal ordning.

Lönnström påpekar också att situationen kunde ha varit ännu jobbigare om det hade varit lagets juniorer som varit på matchresa till Mariehamn.

– Exempelvis ordnas ishockeyjuniorernas sommarläger på Åland. Misstag händer alla men vi efterlyser nog en ordentlig förklaring av rederiet, säger Lönnström.

Mänskligt misstag

På Viking Line är man medveten om det som har skett. Rederiet förklarar att det skedda beror på ett mänskligt misstag.

– Bokningen fanns klart och tydligt med, men det har skett en miss då man lastat båten i Stockholm. Det finns system som ska förebygga liknande situationer, men sen kommer den mänskliga faktorn in, säger Kaj Takolander som är försäljningsdirektör på Viking Line.

Att båten är fullastad mitt i pandemin kan låta konstigt, men det är ett faktum enligt rederiet. En buss kräver ett betydligt större och högre utrymme på bildäcket än en vanlig bil. Det här utrymmet fanns helt enkelt inte den här gången.

– Pandemin har inte påverkat fraktvolymen alls. Tvärtom, den har ökat mellan Åbo och Stockholm. Det här på grund av att vi inte trafikerar från Helsingfors, säger Takolander.

Förutom det här berättar rederiet att det just nu är högsäsong. Det syns inte som vanligt på grund av pandemin, men det påverkar trafiken eftersom det är färre fartyg än vanligt på Östersjön.

Rederiet ordnade inkvartering och en ny bokning för busschauffören som blev strandad i Mariehamn. Viking Line säger att de tar fullt ansvar för det som skett.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning