Hettan risk speciellt för små barn och äldre – så skyddar du dig

Drick tillräckligt med vatten under varma dagar. Fläktar kan kyla, men använd dem inte i trånga allmänna lokaler eftersom de kan hjälpa att sprida coronaviruset. Bild: Roni Rekomaa/Lehtikuva

Det väntas en veritabel värmebölja i södra Finland. Institutet för hälsa och välfärd varnar för hälsorisker i samband värmen. Så här ser du till att inte drabbas av vätske- och saltbrist.

Meteorologiska institutet har utlovat temperaturer på 25 till 30 grader i de södra delarna av landet från och med söndag.

Institutet för hälsa och välfärd understryker att värmeböljor kan orsaka allvarliga hälsoproblem i synnerhet för små barn, äldre och dem som lider av kroniska sjukdomar.

Under riktigt varma dagar är det bäst att undvika gassande sol och onödig fysisk ansträngning. För att undvika vätske- och saltbrist ska man dricka tillräckligt med vatten och komma ihåg att äta.

En simtur, svala duschar och kalla omslag är bra och beprövade sätt att svalka sig. Det är viktigt att satsa på lätt klädsel och skydda sig mot solens UV-strålning med hjälp av solkräm. I hemmet gäller det att hålla en sval temperatur inomhus.

"Skydda fönster som är mot solen på dagen, till exempel med hjälp av gardiner eller persienner. Det lönar sig att stänga fönstren då utomhusluften är varmare än inomhusluften och att vädra inomhus på kvällen eller natten när utomhusluften har kylts ner", säger Virpi Kollanus, forskare på Institutet för hälsa och välfärd i ett pressmeddelande.

Varning för värmeutmattning

Institutet avråder däremot från att använda fläktar i trånga, allmänna lokaler där det vistas flera personer eftersom det i värsta fall kan sprida coronaviruset.

Värmeböljan kan bland annat orsaka så kallad värmeutmattning på grund av vätske- och saltbrist. Till symtomen hör svaghet, huvudvärk, yrsel, irritation och illamående.

"De som lider av kroniska sjukdomar ska på förhand diskutera med sin vårdande läkare om värmens inverkan på sjukdomen eller de medicineringar som används för att behandla den", säger Kollanus.

Det kan vara på sin plats att följa med hur närstående, som hör till en riskgrupp, klarar sig under värmeböljan.

"Fråga dagligen hur de mår, till exempel genom att ringa dem. Hjälp dina närstående att skydda sig mot hetta om det behövs", säger Kollanus.

Stäng fönstren på dagen när luften är varmare utomhus än inomhus.

Dra persienner eller gardiner för fönstren på husets solsida så att solen inte gassar in.

Öppna fönstren till natten när luften ute blir svalare, och vädra rummen med hjälp av korsdrag.

Undvik att vistas utomhus under den varmaste tiden på dagen.

Håll dig i skuggan.

Lämna inte barn, äldre eller djur i en parkerad bil.

Om ditt barn sover i barnvagn ska du inte lämna vagnen i solen. Se till att luften kan cirkulera i vagnen.

Drick tillräckligt och regelbundet under dagen.

Det är bra att dricka redan innan man känner törst.

Törst, torr mun, ett minskat behov att urinera och mörkare färg på urinen är tecken på att du dricker för lite.

Vanligt vatten är en bra törstsläckare.

Alkohol och koffein torkar ut kroppen.

Det är bra att undvika mycket sockerhaltiga drycker.

Kom ihåg att äta tillräckligt så att kroppens saltbalans förblir normal.

Svalka kroppen med svala duschar, fuktiga kläder eller kalla omslag.

Håll kontakt med släktingar, vänner och grannar som bor ensamma och hjälp dem vid behov att skydda sig mot värmen.

I synnerhet äldre personer, personer med kroniska sjukdomar och personer med nedsatt funktionsförmåga kan behöva hjälp.

Sköt om barnen eftersom de vanligtvis inte själva förstår att skydda sig mot värmens och solskenets effekter.

Små barn drabbas också lättare av vätskebrist än vuxna.

Källa: Institutet för hälsa och välfärd

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning