Helsingfors tar steget in i elbussåldern

SÅ ÄR DET TÄNKT. Två Linkker-bussar laddas vid den kommande laddningsstationen på Järnvägstorget.Bild: HRT

Helsingforsregionens Trafik (HRT) tar i bruk en helt eldriven buss. Från och med måndag kan man åka elbuss mellan Brunakärr och Järnvägstorget.

Den första elbussen provkörs på linje 23 och till en början kommer laddningen av bussen battrier ske vid en laddningsstation vid den ena ändhållplatsen, vid Invalidstiftelsen i Brunakärr. Vi den andra ändhållplatsen, Järnvägstorget, håller man på att bygga en laddningsstation, liksom också i Forsby längs rutten för linje 55. Under våren ska man bygga laddningsstationer också vid ändhållplatserna för linje 51 i Hagnäs och Malmgård.

Under vintern ska fyra så kallade Linkker-bussar tas i bruk i Helsingfors. De är de första elbussarna i Finland som kan snabbladdas och målet är att ha tolv bussar i trafik i slutet av år 2017. En laddning tar mellan två och fyra minuter i anspråk och räcker till för en tur.

Fördelen med elbussarna är att de förbrukar endast en bråkdel av den energi som dieselbussarna använder och dessutom har de inga lokala utsläpp.

– Vårt mål är att minska närutsläpp och utsläpp av koldioxid med över 90 procent fram till 2025 från årets 2010 nivå", säger HRT:s verkställande direktör Suvi Rihtniemi i ett meddelande.

Fakta

Linkker-buss

Längd: ca 13 meter

Vikt: ca 9 500kg

Sittplatser: 40

Batteriets kapacitet: 55kWh

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00