Helsingfors slipper problemvagnarna

Trotjänarna från 1980-talet fick ett förlängt liv delvis på grund av problemen med Variotram-vagnarna som togs i bruk i början på 2000-talet. Nu ersätts de av den inhemska modellen Artic.Bild: Tero Sivula

Låggolvsspårvagnarna från början av 2000-talet får ett nytt liv i Mellaneuropa.

Som de testades och finslipades, men icke! Nya generationens spårvagnar som Helsingfors stadsfullmäktige köpte 1996 och som togs i trafik kring millennieskiftet var en dålig affär. Enligt HBL:s källor förlitade sig staden alltför mycket på leverantören Bombardiers bedömning av vad det är för slags vagnar som behövs och som fungerar i Helsingfors. Trots omfattande tester framgick snabbt att Variotram-vagnarna inte riktigt klarar backar och kurvor i huvudstaden. De 40 vagnarna har tillbringat mycket tid på verkstaden och kostat både leverantören och köparen extra miljoner.

De nya Artic-vagnarna har ett vridbart underrede vilket underlättar i den varierande terrängen. Artic är uttryckligen konstruerad för Helsingfors.

Enligt avtalet mellan Bombardier och Helsingfors stads trafikverk HST skeppas Variotram-vagnarna till Mellaneuropa, troligtvis till Tyskland där de lär ska fungera bra i många städer.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00