”Helsingfors måste växa fortare”

Professionell folkparkshockey är ett exempel på vinterevenemang som Helsingfors och huvudstadsregionen behöver mer av. Ljusfestivalen Lux är ett annat exempel på lyckade satsningar. Bild: Markku Ulander

Enligt en ny utredning behövs snabba åtgärder om Finlands huvudstad ska klara konkurrensen med grannländernas metropoler. – Jag håller med, säger borgmästare Jan Vapaavuori (Saml).

Samma tisdagsmorgon som stora delar av kollektivtrafiken i huvudstadsregionens västra delar slogs ur funktion på grund av problem med metrobanan offentliggjordes krav på nya investeringar i trafiken. Bättringsförslagen handlar om förbindelserna mellan Helsingfors centrum och flygplatsen i Vanda och – trängselavgifter. Enligt den senaste i raden av metropolutredningar är avståndet till flygplatsen kort men restiden på tok för lång jämfört med andra nordiska huvudstäder. Därmed är det fördel Stockholm, Köpenhamn och Oslo i konkurrensen om utländsk arbetskraft. I Stockholm och Oslo har man också trängselavgifter och enligt majoriteten av stadsborna fungerar systemet bra. Så varför skulle det inte göra det hos oss?

– Jag håller med om många av slutsatserna i utredningen men inte alla, säger borgmästare Jan Vapaavuori som ägnat stora delar av året till att tala om vikten av en nationell metropolpolitik.

Vapaavuori syftar på några av de mera komplicerade åtgärdsförslagen i metropolutredningen.

– Vi har i huvudstadsregionen redan ett ganska bra avtal om bostäder, trafik och markanvändning och jag tror inte att nya överenskommelser gör skillnad. I så fall måste de vara mycket konkreta, säger han och trycker av en ny salva mot regeringen Sipilä:

Jan Vapaavuori kommenterade på tisdagen en ny metropolutredning. – Trängselavgifter behöver vi inte, säger han. Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

– Städerna är inte ens nämnda i regeringsprogrammet. Nå, snart har vi riksdagsval igen. (2019, red.anm.)

Bäst med självhjälp

Borgmästare Vapaavuori åt nyligen middag i stadshuset vid Salutorget med stadsdirektörerna i de största finländska städerna. Avsikten var att skapa en vi-anda och ge metropoldebatten ökad synlighet. På den vägen är han. Städerna växer och de ska växa, som han ser det.

Enligt Jan Vapaavuori och många forskare med honom är Helsingfors inget hot mot övriga världen.

– Eller är det någon som på allvar tror att ett friskt växande Helsingfors försämrar villkoren för övriga landet?, undrar han och fortsätter:

– I Finland har vi länge och omsorgsfullt diskuterat skärgården och landsbygden. I den debatten framstår jag förstås som lite märklig. Därför är jag glad när det nu finns andra som tänker som jag.

Det finns inga magiska under. Behöver något åtgärdas så är det bara att kavla upp ärmarna, menar Jan Vapaavuori.

– Helsingfors och helsingforsarna kan själva göra mycket för att öka stadens konkurrenskraft. Vi kan vara en trevligare stad. Vi kan bli bättre på evenemang, vi behöver mera sådant som ljusfestivalen Lux och Tomastorget kring jul. Huvudstadsregionens städer kan samarbeta bättre. Och för det tredje måste staten en gång för alla stödja metropolutvecklingen.

Helt utan statens pengar har huvudstadsregionen inte blivit. Exempelvis får västmetron, som alltså inte fungerade på tisdagsmorgonen, sammanlagt cirka en halv miljard euro. Också de som bor i Kittilä betalar för nya metrobanan.

I nya metropolutredningen föreslås tre konkreta åtgärder för att öka Helsingfors konkurrenskraft.

Det behövs ett metropolavtal som bygger på de nuvarande avtalen som gäller planläggning, boende och trafik. Det nya avtalet ska därtill omfatta utbildnings-, forsknings- och innovationspolitik.

Trafikinfrastrukturen utvecklas. Utredningen efterlyser ett tredje spår till stambanan och föreslår att en del av expresstågen dirigeras via flygplatsen till Helsingfors centrum, och i framtiden hela vägen till Tallinn och Rail Baltica. Även trängselavgifter föreslås som ett sätt att göra trafiken i Helsingfors smidigare.

Genom att göra engelska till ett officiellt språk i myndighetssammanhang blir Helsingfors mera lockande för utländska sakkunniga och studerande.

Utredningen är gjord av konsultbolaget MDI på uppdrag av Finlands Hypoteksförening, Servicefacket PAM, Byggnadsindustrin RT, Rakennustietosäätiö, FFC och Sitra.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning