HBL utlyser finlandssvenska haikumästerskapen – kan du skriva en vinnande kortdikt?

Bild: Mikael Bobacka

Att skriva en haiku är att skapa en miniatyrvärld på sjutton stavelser. Vem som helst kan göra det, men att göra det riktigt bra – det är svårt. Har du vad som krävs för att vinna HBL:s tävling?

I fjol ordnade HBL de finlandssvenska limerick-mästerskapen, där inte mindre än 346 bidrag deltog. John Söderholm stod till slut som segrare.

I år tar vi oss an haikun, den japanska kortdikten som blivit uppskattad och älskad också i västvärlden. Alla hugade läsare uppmanas härmed att fatta pennan eller tangentbordet och sätta sig ner och dikta!

Precis som limericken förknippas haikun med vissa krav på formen. Det är inte svårt att skriva en haiku, men att lyckas riktigt bra är svårt. På ett drabbande sätt ska en bild, en iakttagelse eller en tanke komprimeras på ett minimalt utrymme.

Jämfört med limericken förknippas haikun med andra stämningar. Om limericken ofta är lättsam – ibland ekivok eller till och med vulgär – tänker många på haikun som vemodig eller allvarlig.

– Det kan stämma, men det behöver inte alls vara så, säger författaren Robin Valtiala, som i egenskap av haikuexpert sitter i HBL:s urvalsjury.

– Själv tycker jag om poesi som är vild. För min del får haikun gärna vara rolig eller absurd – och i Japan kan den också vara makaber! När jag bedömer bidragen är det alltid ett plus om haikun är rolig!

De övriga medlemmarna i urvalsjuryn är HBL:s litteraturredaktör Pia Ingström och kulturchef Fredrik Sonck (undertecknad).

Ingström säger att hon skulle uppskatta haikudikter om vardagen och arbetslivet.

– Det skrivs ganska lite om arbetslivet, samtidigt som det är något människor har konkreta och uttrycksfulla erfarenheter av.

Sonck hoppas för sin del att deltagarna är öppna för att använda vardagens språk i sin poesi: finlandismer, dialekter, slang, talspråk.

Men juryns förhoppningar är inga direktiv. Det överlägset viktigaste kriteriet är att haikun fungerar som – haiku. Dessutom är det HBL:s läsare som utser den slutliga vinnaren, urvalsjuryns arbete inskränker sig till att vaska fram fem till tio finalister.

En definition

Så vad karaktäriserar då en haiku?

Traditionellt finns det ett antal olika kriterier, men bland haikuvänner råder olika uppfattningar om hur de ska tillämpas. De mest ortodoxa ställer strikta krav på formen och delvis också på innehållet. De mer liberala fokuserar på diktens helhet och är toleranta mot variationer och "regelbrott".

HBL:s urvalsjury beskriver sig som liberal, men för att ändå demonstrera vad som brukar uppfattas som typiskt för haikun gör vi tre noteringar utifrån följande exempel:

Tre rader, en bild

av årstiders växlingar

Känn tiden andas

#1: Formatet

Man brukar ibland säga att haikun är en treradig dikt, där den första och den sista raden innehåller fem stavelser och den mellersta sju. Detta är en bra tumregel, men också en sanning med modifikation. Haiku på japanska fungerar lite annorlunda än på västerländska språk. Juryns uppgift är inte att räkna stavelser.

#2: Årstiden

En klassisk haiku innehåller en vink om vilken årstid det är. Sällan innebär det att poeten skriver ut "höst" eller "sommar", utan vanligare är indirekta referenser, till exempel om maskrosor, frostnätter eller midnattssol. Överlag föredrar haikun den konkreta bilden framför metaforen. Men det går inte att säga att årstidsmarkeringen är obligatorisk – åtminstone är den inte det för HBL:s jury.

# 3: Perspektivförskjutningen

Ofta hänger haikuns två första rader ihop, medan den tredje raden är fristående eller gläntar på dörren till ett nytt perspektiv. I exempeldikten kan läsaren ana en för haikun typisk paus mellan rad två och tre. Men det är också möjligt att perspektivförskjutningen kommer mellan rad ett och två.

I innehållslig mening kan perspektivförskjutningen innebära att poeten introducerar en insikt, en ny bild, ett tankehopp eller någon annan överraskning för läsaren. Många anser att det är här som agnarna skiljs från vetet.

FAKTA

Tävlingsinstruktioner för öppna finlandssvenska haikumästerskapen

Skriv en haiku.

En haiku definierar vi som en treradig dikt med sjutton stavelser – men juryn bejakar regelbrott som kan motiveras med den poetiska friheten. Huvudsaken är att haikun fungerar i sin lilla helhet.

Skicka din haiku samt kontaktinformation till kultur@hbl.fi, eller till HBL Kultur (haikumästerskapen), Pb 217, 00101 Helsingfors.

Senast den 15 oktober vill vi ha din haiku.

HBL:s urvalsjury består av författaren och haikuexperten Robin Valtiala, litteraturredaktör Pia Ingström och kulturchef Fredrik Sonck. De kommer att välja ut 5–10 finalister som publiceras anonymt i tidningen och på HBL.fi den 21 oktober.

Därefter kan alla HBL-läsare rösta på sin favorit på HBL.fi.

Vinnaren tillkännages söndagen den 26 oktober på Helsingfors bokmässa.

Första pris är en sex månaders digital prenumeration på HBL samt två fribiljetter till Svenska Teatern, andra pris är en digital prenumeration på tre månader samt två teaterbiljetter, medan tredjepris är två teaterbiljetter. Fribiljetterna avser Svenska Teaterns egna produktioner och är giltiga inom 2019.

Också förtjänstfulla bidrag som inte går till final kan komma att publiceras.

Lycka till!

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning