HBL lanserar nyhetstidning för barn – vill fostra mediekritiska medborgare

Maria Saaristo har en viss historisk inblick i Svenskfinland. Hon har forskat i finlandssvenskhetens utveckling inom det civila samhället från 1800-talet fram tills i dag. Bild: Timo Kari

I höst lanserar KSF Media en ny svenskspråkig nyhetstidning, som riktar sig till barn och unga.– Det är jätteroligt att vi under dessa tunga tider kan komma med en positiv nyhet, en helt ny tidning på svenska i Finland. Det är en mångårig dröm som nu går i uppfyllelse, säger HBL:s chefredaktör Susanna Landor.

Tanken på en egen tidning för barn och unga har mognat i flera år på HBL:s redaktion. Man har djupintervjuat barn och deras föräldrar och kartlagt behovet av en egen produkt för unga nyhetskonsumenter. Det har blivit allt mera klart att det finns ett behov av välskrivna nyheter på svenska för barn.

– Barn vill veta vad som händer i världen, de är intresserade av vad som sker i lokalsamhället, i landet och ute i stora världen. Men texterna måste vara skrivna på ett begripligt språk, med ord som barnen förstår. Vi ska skriva nyheter för barn, om barn och med barn, säger Maria Saaristo, nyanställda producent och skribent för den kommande tidningen.

Saaristo har jobbat med projektet under vårens lopp. Före det forskade hon i finlandssvensk identitet vid Helsingfors universitet och kommer att doktorera på ämnet i höst. Därefter tar hon sig på heltid an arbetet med den nya tidningsprodukten.

– Jag är jätteglad över att jag får producera en nyhetstidning för barn, jag älskar att skriva. Det är ett både viktigt och roligt projekt, barn förtjänar att få läsa kvalitetstidningar med välskrivna artiklar om allt från nyheter och aktuella händelser till sport och kultur, säger Saaristo, som själv är mamma till två barn i skolåldern.

HBL lanserar i början av hösten en helt ny nyhetstidning där läsare i åldern 8–13 år står i fokus. Tidningen ska utkomma varannan vecka och ges i huvudsak ut på papper, men den kommer också att finnas som e-tidning.

Tidningens viktigaste uppgift är att servera nyheter för barn, om barn och med barn – lokala, nationella och internationella nyheter. Produkten ska vara välskriven, på god svenska med lättbegriplig text, många bildelement och roligt innehåll i en lagom mix.

Nyhetsprojektet är ekonomiskt möjligt med hjälp av bidrag från Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, Svenska folkskolans vänner och Konstsamfundet.

Tidningen saknar fortfarande ett namn – läsarna är välkomna att lämna i namnförslag här.

Inget glansigt magasin

Tidningen kommer också att innehålla roligt material, som smarriga recept, pyssel, vetenskapsartiklar, recensioner och frågespalter där barn får ställa sina egna frågor till både doktorn och psykologen. Att det uttryckligen ska vara en papperstidning och inte en digital produkt har klarnat under intervjuer med målgruppen, som är barn i åldern 8–13 år och deras föräldrar.

– Både barn och föräldrar vill ha en papperstidning, men av lite olika orsaker. Föräldrarna tycker att barnen redan har för mycket skärmtid och att det därför känns bättre att ge dem en tidning i handen. Barnen däremot tycker att en papperstidning känns mera "på riktigt". De önskar att själva tidningen är något mindre än HBL, för att den ska vara lätt att hålla i handen, men absolut tryckt på tidningspapper, för glansiga magasin finns det redan gott om, säger chefredaktören Susanna Landor.

Artiklarna i tidningen skrivs i huvudsak av vuxna, men barnen kommer att få vara med i produktionen på flera olika sätt. De intervjuas i olika nyhetssammanhang och barn kommer att recensera både böcker och teaterpjäser. Läsarnas första uppgift blir att hitta på ett namn åt tidningen och det kan man göra nu genast. I fredags öppnade HBL nämligen en namntävling där alla som vill får lämna in sitt förslag.

– Själva tidningen utkommer kort efter skolstarten i höst. Det känns roligt att HBL kan lansera en helt ny svenskspråkig tidning, det händer inte varje år! Det är möjligt att förverkliga detta nyhetsmagasin nu tack vare ekonomiska bidrag från fyra stora finlandssvenska fonder. Det finns förstås en pedagogisk aspekt med tidningen också, vi vill tillsammans med fonderna stärka barnens samhällsintresse och på det här sättet fostra mediekritiska och engagerade medborgare, och bidra till en givande vardag på svenska, säger Landor.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning