HBL finns till för läsarna – hör gärna av er!

Bild: Wilfred Hildonen/Cata Portin

HBL ska vara liberal och titta framåt – men ska också våga publicera åsikter som inte är sådana, skriver nya chefredaktören Erja Yläjärvi.

Det här är min första krönika som Hufvudstadsbladets nya chefredaktör och ansvariga utgivare. Fem dagar har gått sedan jag tog över ansvaret för tidningen och jag ser fram emot att höra vad som är allra viktigast för våra läsare och prenumeranter. Alla kommentarer, reaktioner och insikter från er är hjärtligt välkomna!

En tidning ska finnas för sina läsare. Tidningen finns inte för chefredaktören eller ens för sina journalister – och allra minst för någon utomstående intressebevakare. Utan publik eller prenumeranter finns vi helt enkelt inte.

Hufvudstadsbladet har en otroligt mångsidig och händelserik historia bakom sig. Det som inte ska förändras är klart: Vi fortsätter att stå för svenskan i Finland och vi fortsätter att vara en tidning i huvudstaden – det vill säga de allra flesta av våra läsare bor i Helsingfors eller i Nyland. Därför ska vi satsa mera på egna nyheter, intervjuer och reportage från just huvudstaden och Nyland.

Samtidigt, även om HBL är förankrad i Helsingfors, är vi också en liberal allmän tidning som tittar framåt och utåt i världen. Svenskfinland, kultur, samhällsdebatt och Norden ska stå oss nära, även i den digitala tiden.

Det är dock helt klart att vi varken kan eller ska bevaka allt. När det händer något i Svenskfinland ska vi vara snabba med nyheter, men vi ska inte konkurrera med kvällstidningar eller tv-nyheter som många av er läser eller tittar på ändå – ofta gratis. Vi ska snarare sträva efter att hitta intressanta personer, företag, föreningar, trender och fenomen som inte annars lyfts fram.

Att läsa vår tidning ska vara något som ni ser fram emot, inte en långtråkig plikt. Nyheter i Finland eller i världen är nog ibland dystra, och det ska vi rapportera om rakt och ärligt. Men tidningen i sin helhet ska skapa framtidstro – att trots alla stora problem i världen går det att påverka sitt eget liv och andras liv, att göra saker bättre.

Som journalister ska vi våga gräva fram det som inte fungerar eller är orättvist men aldrig glömma att bra innehåll också kan vara inspirerande och till och med underhållande – som en bra bok.

Efter ett år med en global pandemi har Finland snarare en brist på just glädje, på tron att saker faktiskt också kan bli bättre, inte bara sämre.

Det är inte alltid lätt för oss journalister att föra en konstruktiv debatt om komplicerade teman i dagens Finland. HBL ska trots detta vara en aktiv röst för just lugn och civiliserad debattkultur. Det är inte alltid trendigt på sociala medier att försöka förstå varandra och inte skrika åt varandra – men det är något som är helt avgörande för Finland och dess framtid. Hufvudstadsbladet ska aldrig acceptera hat eller hets mot någon.

Samtidigt är det enormt viktigt att lyfta fram röster och åsikter som inte alla håller med om – eller kan vara nästan provocerande. En chefredaktör som står för mångfald ska också publicera åsikter som går rakt emot sina egna värderingar, det är livsviktigt för yttrandefrihet.

I sociala medier finns det tyvärr en tydlig tendens – både i Finland och i resten av världen – att vissa högljudda kommentatorer vänjer sig mera och mera vid innehåll som de redan håller med om. Att en text uppfattas som en kvalitetsartikel eller bra krönika betyder alltför ofta att kommentatorn har varit av samma åsikt redan innan hen läser artikeln. Om läsaren håller med, är artikeln bra, om inte, är den dålig.

En kritisk tidning ska dock inte finnas för att bara förstärka åsikter eller idéer som våra läsare redan har. En tidning ska ge en möjlighet för individer att spegla sina egna idéer mot andra och också lyssna på andra som tydligen inte håller med.

Att stå ut med olika åsikter betyder absolut inte att man publicerar påståenden som inte stämmer eller som rentav är lögner. En tidning med egna principer ska också aktivt fundera hur mycket plats man över huvud taget ska ge till röster eller debattörer som inte är konstruktiva.

Det har skrivits och talats mycket under senaste åren om hur journalistik ska utvecklas i den digitala tiden.

Konkurrensen om läsarnas tid är stenhård – det finns oändligt mycket innehåll, dygnet runt. Ofta gratis.

Det finns ingen poäng med att försöka konkurrera med mängd på en marknad som erbjuder tusentals artiklar bara man skriver det man vill ha på Google.

Däremot ska det finnas plats för en tidning om kan stå nära sina läsare, nästan som en granne som man känner och umgås med dagligen men som ändå ibland gör något överraskande. En tidning ska kännas bekant, intressant och pålitlig men inte fullständigt förutsägbar.

Så ska Hufvudstadsbladet också kännas.

Erja Yläjärvi är ansvarig utgivare för KSF Media och chefredaktör för Hufvudstadsbladet.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Akademen - en modern klassiker

Mer läsning