Här gäller högerregeln! Tipsa oss om besvärliga ställen i trafiken…

Trots spårvägen i mitten har Pohjolagatan inte förkörsrätt i förhållande till sidogatorna. Spårvagnarna däremot har alltid förkörsrätt, om inte trafikljusen säger annat. Bild: Timo Kari

Vet du vem som väjer för vem längs Pohjolagatan i Helsingfors? Följ den blåa bilen i HBL:s video, så ser du när den har förkörsrätt och när den måste väja.

Någon rusning är det inte tal om denna förmiddag i Kottby. Vårdlediga föräldrar med barn promenerar längs Pohjolagatans trottoarer, 1:ans spårvagn rasslar regelbundet fram längs skenorna i mitten av gatan och enstaka bilar kör förbi.

Inget skvallrar om att en potentiell fara lurar bakom de idylliska trähusen som kantar gatan på bägge sidor.

Det är nämligen så att bilister som kommer från Osmovägen, Sampsavägen, Joukolavägen eller någon av de andra sidogatorna och svänger upp på Pohjolagatan har förkörsrätt, på grund av högerregeln. Det här känner ändå inte alls alla bilister till, eller så kommer de inte ihåg det.

– Många bilister förlitar sig på den "psykologiska förkörsrätten". De upplever alltså att de har förkörsrätt bara för att de kör längs en större och bredare gata än vad sidogatorna är. Men det stämmer inte, i de här kvarteren är alla gator likvärdiga, säger trafikläraren Olli-Valtteri Laaksonen från Malmin autokoulu.

HBL samarbetar med trafiklärare i huvudstadsregionen för att peka ut platser där det ofta uppstår farliga situationer i trafiken. I den här serien presenteras några som lärarna har valt ut som pedagogiska exempel.

Har du ställen i din närhet där du upplever att andra medtrafikanter kör fel? Eller ställen där du upplever att folk inte vet hur man borde köra? Skriv gärna till oss på HBL och berätta om dessa platser, så ska vi tillsammans med trafiklärare reda ut vilka regler som gäller. Skicka ditt mejl till petra.miettinen@hbl.fi

Han rör sig ofta med bil i Kottby tillsammans med sina körelever och ser nästan varje gång farliga situationer då bilister sorglöst susar fram längs Pohjolagatan.

Den här dagen kör han norrut längs Kalervogatan och kommer fram till korsningen vid Pohjolagatan samtidigt som en stor flakbil närmar sig från vänster. Flakbilen stannar, men först i sista sekund, och låter Laaksonen köra först in i korsningen.

– Också den här yrkeschauffören tvekade och stannade något motvilligt. Man tycker att åtminstone chaufförer som kör bil i sitt jobb borde känna till högerregeln och automatiskt stanna i dessa korsningar.

Hastighetsbegränsningen längs hela Pohjolagatan är 30 kilometer i timmen och den hastigheten är motiverad, tycker Olli-Valtteri Laaksonen.

– Själv kör jag oftast i 29 kilometer i timmen längs liknande gator och då sitter jag på helspänn, med foten redo på kopplingen för att snabbt kunna bromsa om jag ser att ett fordon närmar sig från höger. I den hastigheten hinner jag just stanna vid behov. Tyvärr kör alla inte enligt begränsningarna, säger han.

Bild: HBL

Olli-Valtteri Laaksonen misstänker att det är spårvagnstrafiken längs gatan som invaggar bilisterna i den falska vissheten om att gatan har förkörsrätt. Att det inte är så berättar ett triangelformat gul-rött trafikmärke med ett svart kryss: vägkorsning mellan likvärdiga vägar.

Motsvarande gator som den här finns i flera andra stadsdelar i Helsingfors, exempelvis i Berghäll och i Tölö. Också på många industriområden i utankanten av städer är det vanligt att gatorna är likvärdiga, så även där gäller det att komma ihåg högerregeln och hålla så låg hastighet att man hinner väja för bilar som svänger upp från höger.

Pohjolagatan i Kottby är ingen huvudgata, utan alla gator i kvarteren är likvärdiga, det framkommer av detta vägmärke, som heter vägkorsning. Bild: Petra Miettinen

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Akademen - en modern klassiker

Mer läsning