Har du fastnat i nätet? Förstör dina konton!

Vi utsätts för individuellt utformad reklam, som aktiverar vår dopaminproduktion, men blir samtidigt ”genomskinliga” och öppna för annan form av utnyttjande. Bild: mostophotos/ Eugenio Marongiu

Ständig uppkoppling är dagens melodi, men det kan också leda till ett svårt beroende. Jaron Lanier kommer i sin bok med ett resolut råd: "förstör dina konton".

Jaron Lanier: Ten Arguments For Deleting Your Social Media Accounts Right Now

The Bodley Head, 2018

Är du också fångad i nätet, uppkopplad till Facebook, Google, Twitter, Instagram eller Whatsapp? Då kan du ha nytta av att läsa Jaron Laniers bok. Han arbetade på 1990-talet med att utveckla det tidiga internet. Han är alltså själv en av dessa nördar – en arketyp för vår tid.

I dag har han sällat sig till kritikerna eller rättare sagt: Han har inget emot internet, men är kritisk till de digitala storbolagen med sina snikna affärsmodeller. I sina Silicon Valley-vänners ögon ses han som en förrädare.

Lanier skriver: "Tänk på de miljarder dollar som Facebook och Google och resten av den så kallade digitala reklamindustrin tar in varje månad. Den stora majoriteten av de pengarna kommer från källor som försöker förändra ditt beteende och tror att de får resultat. Algoritmer samlar in data om oss varje minut. Vilka länkar klickar du på? Vilka videor har du sett? Var är du då du tittar på dessa sidor? Vem är du i kontakt med? Vilka ansiktsuttryck har du? Hur ändrar du ditt tonläge?"

Lanier är inte ute efter att skapa en paranoid rädsla för Storebror, som ser allt. Han vill peka på det geschäft som görs på oss, antingen vi vill det eller inte.

Belöning och straff

Det är inte längre fråga om traditionell reklam. I dag är den individualiserad för att fånga dig så effektivt som möjligt. De som gör reklamen vet troligen mer om dig än du vet om dig själv. Det handlar, anser Lanier, om beteendemodifikation i titanisk skala. Hur fungerar den då?

Själva grunden är väldigt enkel. Facebooks första president Sean Parker förklarade: "Vi vill ge dig en liten dopaminkick varje gång du gillar eller kommenterar ett foto eller en utsago eller vad som helst. Det är fråga om feedback av social bekräftelse."

För Lanier går det hela ut på "att exploatera en sårbarhet i den mänskliga psykologin". Vi blir helt enkelt likt Pavlovs hundar, som inte bara reagerar på köttbiten, utan också på klockan som associeras med köttbiten. Och visst finns själva behaviorismens fader B. F. Skinner med i bilden som andlig fader till beteendemodifikationen. Det var han som menade att människan kunde programmeras med belöning och straff.

Men behaviorismen är, enligt Lanier, ett inadekvat sätt att tänka om samhället. Om du vill motivera höga värden och kreativa lösningar är belöningar och straff inte de rätta lösningarna. Vi borde i stället "nära glädje, intellektuell utmaning, individualitet och nyfikenhet".

Manipulatörer

Vår hjärna betingas av stimuli som finns på nätet. Det som förnämt kallas "annonsörer" på nätet, borde enligt Lanier kallas "manipulatörer". Och de stora firmor som möjliggör att vi blir manipulerade är "imperier för beteendemodifikation". Vi utsätts alltså för individuellt utformad reklam, som aktiverar vår dopaminproduktion, men blir samtidigt "genomskinliga" och öppna för annan form av utnyttjande.

Laniers bok är skriven i slutet av 2017, men i företalet noterar han Cambridge Analyticas försåtliga analyser som bevis för hans egna teorier.

Det är lätt att se att folk blir beroende av nätet. Så gott som överallt i bussar och tåg sitter de som hypnotiserade och tittar in i den lilla, flimrande rutan. Dopaminkickarna och känslan av att befinna sig i ett globalt digitalt meningssammanhang har fått dem "på kroken". Många är riktiga missbrukare.

Algoritmerna som styr beteendemodifikationen är finurliga: De är "adaptiva", de gör alltså hela tiden små förändringar i relation till sig själva för att få bättre resultat. "Bättre" betyder att algoritmerna blir mera lockande och därför mera profitbringande. Denna slumpmässighet ökar medberoendet. Lanier påminner oss om att de som byggde upp internet var spelutvecklare.

Väckarklocka

Vad har han då för lösning på problemen? Han skriver: "För att befria dig själv, för att vara mer autentisk, mindre beroende, mindre manipulerad... för alla dessa underbara skäls skull, förstör dina konton."

Så enkelt – och så svårt. Precis som i alla andra former av beroende. Och barnen är viktiga. Laniers råd är att precis som många andra av nördarna i Silicon Valley sätta barnen i Steiner-skolor, där man betraktar elektroniska hjälpmedel med skepsis.

Laniers bok är en stridsskrift med dess för- och nackdelar. Den kunde vara bättre underbyggd och mindre pratig, men den är en effektiv väckarklocka.

Sture Enberg

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning