Här är Tvärminnes nya katamaran Augusta – ska bidra till havsforskning på toppnivå

Professor Alf Norkko, bergsrådet Stig Gustavsson och forskare Joanna Norkko framför den nya forskningskatamaranen Augusta. Bild: Karl Vilhjalmsson

Den 18 meter långa supersnabba katamaranen ska hjälpa vetenskapen att rädda Östersjön. En 70-årspresent blev till ett forskningsfartyg.

Tvärminne zoologiska station i Hangö fick sitt nya forskningsfartyg Augusta på fredagen. Fartyget rymmer 30 personer plus besättning, har en marschfart på 18 knop och tar vågor mjukt tack vare det specialdesignade skrovet.

– Det speciella med det här fartyget är att det är både grundgående och snabbt. Fartyget är skräddarsytt för kustnära forskning, säger professor Alf Norkko, professor i Östersjöekologi vid Helsingfors universitet.

Det finns inga sovplatser ombord på båten. Den är så snabb att forskarna ska hinna in till natten. Till exempel färden från Hangö till Helsingfors tog drygt tre timmar. Det gör också att katamaranen kommer att användas i hela Finska viken, men den har sin hembas i Hangö.

Kraven på det nya fartyget är många: fartyget ska kunna gå i hög sjö, vara grundgående, kunna ta mycket last och vara snabb. Varvet Kewatec Aluboat i Karleby tog hjälp av ett bolag i Nya Zeeland som gjorde datorsimuleringar. Bild: Karl Vilhjalmsson

– Det har länge funnits ett behov av att försöka förstå vad det är som händer i Östersjön. Våra kustområden är de mest värdefulla vi har. Det är där som den biologiska mångfalden är störst.

I stället för kristallvaser

Bergsrådet Stig Gustavson är personen som gjorde anskaffningen av fartyget möjlig. Till sin 70-årsdag startade han en fond för att stödja Östersjöforskningen vid Helsingfors universitet.

– Jag har i hela mitt liv bott vid skärgården och sett med egna ögon hur Östersjön har eutrofierats och hur tången och fiskarna har försvunnit. Jag blev engagerad i Östersjöforskningen och drog i gång projektet.

Gustavson hade som mål att få in 800 000 euro till projektet och fick slutligen in 800 029 euro. Den minsta donationen var 30 euro och trots att det var Gustafssons födelsedagsgåva har han också själv gett en donation.

– Det är i hög grad ett finlandssvenskt projekt. Många som donerade är skärgårdsbor och finlandssvenskar. Men vi lyckades också få med bolag som donerade stora summor till projektet.

Enligt bergsrådet Gustavson var det lätt att engagera folk eftersom det var ett väldigt konkret projekt som låg rätt i tiden.

Svårt med grundforskning

Helsingfors universitet skulle aldrig ha haft råd att skaffa katamaranen med statsfinansiering. Alf Norkko är tacksam för att omvärlden har fått upp ögonen för marin forskning och vill vara med och trygga grundforskningens förutsättningar.

– Nu när klimatet förändras så här snabbt samtidigt som vi har övergödning i havet blir också betydelsen av att forska i vad som händer ännu större.

Alf Norkko, professor vid Tvärminne zoologiska station, påpekar att båten kan utrustas med rätt instrument beroende på det aktuella forskningsområdet – allt från sållbord till speciallaboratorium. Bild: Sören Jonsson/SPT

Det har varit ekonomiskt svåra tider för universiteten redan länge. Det görs många åtgärder mot övergödning och flera stiftelser understöder projekt som är tillämpningsbara. Men man får inte glömma bort grundforskningen, menar Norkko.

– Östersjön är ett komplext system. Vår roll är att se till att vi vet vad vi sysslar med. Annars finns det risk att man åtgärdar ett problem men i stället orsakar något annat.

Delar professor med Sverige

Det nya fartyget kommer att höja statusen och öka kapaciteten på forskningen vid Tvärminne zoologiska station. Det kommer också att leda till ännu mer internationellt samarbete.

Helsingfors universitet har ett strategiskt samarbete med Stockholms universitet. Universiteten har delade professurer, gör forskningsutbyte, och har många forskningsprojekt tillsammans.

Båten är tänkt att komplettera Stockholms universitets forskningsbåt som är långsammare, men som i stället har en massa specialutrustning.

– Tillsammans bildar de en bra helhet för marin forskning. Det är helt avgörande att det finns en välutrustad båt för högklassig, modern havsforskning i kustnära miljö, säger Norkko.

Övertekniker Göran Lundberg vid Tvärminne zoologiska station tycker att den nya katamaranen i aluminium är lätt och intuitiv att köra. – Skrovets utformning är mycket lyckad, säger han. Bild: Sören Jonsson/SPT

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning