Här är Postens utmanare som delar ut paket

Johanna Starck är vd för Postnord i Finland som är en av Postens konkurrenter. Postnord är ett svenskt aktiebolag, och resultatet av fusionen mellan Sveriges och Danmarks postväsende. Deras sorteringsterminal ligger ett stenkast från DB Schenker, som är en annan stor aktör på paketleveransmarknaden. Bild: Niklas Tallqvist

Finländarnas köphunger ser inte ut att mattas. Fler och fler handlar på utländska nätbutiker och konkurrensen bland dem som ska dela ut paketen blir allt hårdare. – I år har tillväxten varit över 30 procent, och det är enormt, säger Johanna Starck på Postnord.

Det är full rulle på Postnords sorteringsterminal i Vanda när HBL kommer på besök. Gaffeltruckar med inplastade paketkollin susar runt och på sorteringsmaskinens rullband skannas 2 000 paket i timmen. Vid skanningen får beställaren en ankomstavi som berättar att varan nu anlänt till Finland.

Vi ser allt från paket med skor, toalettstolar, kalendrar, engångshandskar, cyklar, trädgårdsmaskiner till kylskåp.

På rullbandet passerar 2 000 paket varje timme. De skannas och sedan sorterar Bui Dinh Quang paketen enligt deras destination. Den nya planerade sorteringsmaskinen kommer att klara av 5 000 paket på en timme. Bild: Niklas Tallqvist

Enligt Postnords vd i Finland, Johanna Starck, är sorteringsmaskinen redan gammalmodig. Om något år bygger Postnord en ny terminal och får då en sorteringsmaskin som kan hantera 5 000 paket i timmen. I höst inviger man också en utbyggd sorteringsterminal med ny sorteringsmaskin i Åbo. Det är nämligen så att finländarna shoppar allt mer i nätbutiker. Och då växer Postnord, som är en av konkurrenterna till Posten.

Tyska Zalando är en kund, svenska H&M och Ellos är två andra.

– Alla aktörer inom paketbranschen växer, säger Johanna Starck.

Samtidigt har det stormat kring finska Posten i höst efter hot om lägre löner för bland annat dem som sorterar paket och näthandelsvaror. Paketsorterarna fick till slut respit från lönesänkningarna fram till 2022. Motivet till de kommande lönesänkningarna är att konkurrensen inom näthandeln och paketutdelningen är mycket hård och att Posten måste vara flexibel för att klara sig.

Paket som ska till samma destination plastas in och förs med gaffeltruck till rätt dörr. Där hämtar en långtradare eller skåpbil upp lasten. Bild: Niklas Tallqvist

Även om Posten fortfarande är störst på paketutdelning är paketleverantörer som DB Schenker, Matkahuolto och Postnord betydande spelare på fältet.

– Vi kommenterar inte hur stor vår andel av marknaden är, säger Sami Finne, chef för internationella nätbutikstjänster på Posten.

Posten delade ut 44,1 miljoner paket i fjol, vilket skulle ge dem cirka 55 procent av marknaden. Enligt Matkahuoltos vd Janne Jakola delades det ut drygt 80 miljoner paket i Finland i fjol. Matkahuoltos andel av marknaden skulle då vara cirka 19 procent. Men det här är bara uppskattningar.

Kurirfirmor som DHL Express, UPS och Fedex kan också tänkas vara utmanare på spelplanen, men de satsar på snabbleverering som ofta skickas med flyg.

Konkurrenterna blir hela tiden fler

Det är svårt att få fram exakta siffror på hur många företag som levererar paket i Finland eftersom det också finns en stor mängd uppstartsföretag som kommit in på marknaden.

– Vanligtvis är de underleverantörer till företag som liknar oss, säger Johanna Starck.

Många har några anställda och ett litet antal bilar. Ett exempel är svenska företaget Budbee. Ett annat är flera taxiföretagare som delar ut paket.

– Det är en mångfasetterad marknad. Räknar man med uppstartsföretagen talar vi om tiotals konkurrenter, och antalet ökar hela tiden, säger Sami Finne på Posten.

Att avgränsa vad som är ett paket i dag är svårt. Ska man till exempel räkna matleveranser som en typ av paketutdelning? Där finns aktörer som Wolt och Foodora. Och hur är det med den leverans av vitvaror som elektronikkedjorna erbjuder? I alla fall har man på Posten valt att inte räkna de här exemplen som paketleverans.

Vem är konkurrent?

Det är svårt att få fram exakta marknadsandelar. Dels på grund av vad som räknas som ett paket, dels för att leveranskedjorna är komplicerade i Finland.

– Samma paket kan räknas fler än en gång. Till exempel använder vi Matkahuoltos nätverk av utlämningsställen, säger Johanna Starck.

Vissa företag som konkurrerar agerar till och med underleverantörer åt varandra.

Till exempel Postnord använder underleverantörer kors och tvärs genom Europa. Ibland för Postnord själv ett paket fram till den finska gränsen, ibland inte. Från gränsen fram till adressen kan det vara en eller flera underleverantörer som transporterar paketet. Eller så är det Postnord själv på någon av sträckorna.

– I vissa delar av Finland använder vi olika underleverantörer, deras sorteringsterminaler och ibland deras bilar.

Ett paket kan lätt ha passerat genom fyra olika företag innan det når fram till slutdestinationen.

Kan det vara så att ni ibland samarbetar med en konkurrent?

– Det stämmer och det är knappast unikt för logistikbranschen. När det är lönsamt för bägge parter kan man samarbeta på ett område och konkurrera på ett annat, säger Starck.

Enligt henne är det svårt att få leveranser fram till kundens dörr lönsamma i de delar av Finland som är glest befolkade.

– Även om branschen växer gör få aktörer speciellt gott resultat. Det är också en förklaring till varför många söker sig till samarbete.

De komplicerade leveranskedjorna är inget som är unikt för Postnord. De andra som är stora på marknaden i Finland, som Posten och Matkahuolto, gör också så här. Posten uppger att de har över 800 underleverantörer.

– I vårt nätverk av paketleverantörer finns drygt 200 bussbolag. Dessutom har vi leverantörer från cirka 300 transportföretag. Vi sysselsätter tusentals människor direkt och indirekt, säger Janne Jakola på Matkahuolto.

– Samarbete är mycket typiskt för branschen. Det här är en kostnadsintensiv business. Terminalerna och sorteringsmaskinerna i dem är mycket dyra, säger Starck.

Även DHL Express använder underleverantörer i Finland.

– Finland är stort och har områden där det bor få. Där lönar det sig att samarbeta, säger Oktay Nuri, vd för DHL Express i Finland.

Nätshoppingen exploderar

I fjol minskade antalet brev med 7 procent medan paketen ökade med 10 procent i Finland jämfört med året innan. Det står i Trafik- och kommunikationsverkets utredning från maj i år. I den väntar man sig att finländarnas näthandlande kommer att öka väldigt mycket, eftersom den ligger på en låg nivå jämfört med andra länder.

– Näthandeln i Finland är väldigt importbaserad. Sjuttio procent av paketen som beställs kommer från länder som Sverige, Danmark, Tyskland och Storbritannien. I år har tillväxten varit över 30 procent, och det är enormt, säger Johanna Starck på Postnord.

Postnords sorteringsterminal i Vanda är den första anhalten för paketen som kommer till Finland via hamnen i Nordsjö. En del privatkunder vill hämta upp sina paket genast, och kör till lagret. Här bär Tero Kujanen på ett stort paket. Bild: Niklas Tallqvist

Allt fler finländare beställer paket från i synnerhet utländska nätbutiker.

På Posten har man förberett sig för finländarnas ökade köphunger genom att installera ännu fler paketautomater. De är nu uppe i över 1 500 stycken och finns i butiker, köpcentrum, husbolag och bensinstationer.

Konkurrenterna får inte dela ut paket till dessa paketautomater, men nog till Pakettipistes och Smartmiles automater. DHL har också några egna automater.

Postnords vd Johanna Starck ger en känga till Posten för att de inte låter sina paketautomater användas av någon utomstående.

– Att ha flera nätverk som går på varandra är inte modernt. Det borde vara så att kunden väljer vems tjänster hen vill använda och sedan är nätverket tillgängligt för alla. Det skulle vara den förnuftiga utvecklingen.

– Läget är det att vi måste utvidga vårt nätverk. Vi kan inte ta med andra aktörer för vår kapacitet räcker inte till, säger Sami Finne på Posten.

Sedan ett år tillbaka finns det också robotiserade paketautomater i Finland. Tills vidare drivs de av Smartmile. Förutom paket kan man också hämta matkassar och elektronik i vissa av dem. Agora Networks är en annan aktör som vill in på marknaden. Nästa år planerar de att bygga flera hundra robotiserade automater som de kallar för "kiosker".

Även om allt pekar på att nätshoppingen ökar i Finland framöver kan köpbeteendet ändras hastigt.

– Megatrender som klimatförändringen kan påverka konsumenternas beteende. De börjar fundera på snabbmode, hur mycket nytt de vill köpa och på närtillverkade alternativ, säger Starck.

Enligt henne skickas så många som 40 procent av paketen tillbaka till vissa nätbutiker.

– Jag tror att det blir ändring på det här, först och främst för att konsumenterna blivit mer miljömedvetna och slutar beställa fler storlekar av samma plagg för att sedan skicka tillbaka de som inte passar. Också nätbutikerna håller så småningom på att göra returneringarna avgiftsbelagda.

Posti Group Oyj

Antal anställda i Finland i fjol: 16 780

Omsättning i fjol: 1,61 miljarder euro

Omsättning på segmentet post-, paket- och logistiktjänster i fjol: 53,9 miljoner euro.

Schenker Oy

Antal anställda: 1 278

Omsättning i fjol: 462,3 miljoner euro

Funnits i Finland sedan: 1961

Postnord Oy

Antal anställda: 270 egna, cirka 230 är inhyrd personal.

Omsättning i fjol: 114,7 miljoner euro.

Funnits i Finland sedan: 1996.

Matkahuolto

Antal anställda: 700 egna, räknar man med utlämningsställena och nätverket med underleverantörer är det frågan om tusentals anställda.

Omsättning i fjol: 91 miljoner euro, varav paketutdelningen stod för över hälften.

Har delat ut paket i Finland sedan 1933.

DHL Express Oy

Antal anställda: 283

Omsättning i fjol: 63,7 miljoner euro.

Har verkat i Finland sedan 1982.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning