Här är gänget som ska upp och hoppa!

Bild: Timo Kari

– Det var många som ville vara med och det var ingen lätt uppgift att välja men till slut fick vi ihop ett fantastiskt gäng, säger coachen Anna Markelin. Nu kan vi presentera de sju som tillsammans med Markelin deltar i projektet Upp och Hoppa och som inleder den spännande resan mot en rörligare vardag.

Sju HBL-läsare är med om projektet som är ett samarbete mellan HBL och coachen Anna Markelin.

Vårt mål är att inspirera alla som läser till en aktivare vardag via tips och tricks.

De sju deltagarna har alla sin egen vardagshistoria som de kommer att dela med sig av i varsin artikel - plus coachens råd om hur de kan ändra på vissa rutiner.

Man kan följa med projektet varje lördag i tidningen HBL och när man vill på nätet www.hbl.fi/coachen. Där finns också både tränings- och matlagningsvideor att inspireras av.

Vi rapporterar om projektet hela hösten fram till december.

Frågor och kommentarer kan riktas till lena.skogberg@hbl.fi eller anna.markelin@gmail.com.


Vivi Salonen, 35

Familj: 3-årig dotter. Bor: I Esbo. Mål: Pendlar till jobbet med bil och önskar en bättre rutin för att få in mer vardagsmotion, gärna något som fungerar utan att behöva sätta dottern på gymmets barnpassning. Vill bli piggare och vara ett gott exempel för sin dotter. Bild: Timo Kari

Pontus Lidberg, 36

Familj: Fru och barn och spansk hittekatt. Bor: I Helsingfors. Mål: Jobbar som lärare i småbarnspedagogik och det blir mest rörelse i form av lek med barnen. Skulle vilja hitta ett tidseffektivt sätt att träna mer systematiskt. Bild: Timo Kari

Nina Wendelin, 44

Familj: Man och 3 barn. Bor: I Helsingfors. Mål: Som egenföretagare med stressiga dagar skulle hon vilja hitta en bra balans mellan träning, mat och vila – och få en puff i rätt riktning så att de dagliga promenaderna eller cykelturerna blir av. Bild: Timo Kari

Erik Halmela, 56

Familj: Sambo samt vuxen dotter. Bor: I Helsingfors. Mål: Vill förbättra sina kostvanor och hitta en rutin för rörelse som fungerar oavsett var han befinner sig. Han cykelpendlar till jobbet ett par gånger i veckan. Bild: Timo Kari

Marjatta af Forselles, 83

Familj: Ensamstående. Bor: I Esbo. Mål: När levnadsvanorna förändrades efter makens bortgång så försämrades också konditionen. Vill få hjälp att bli lite uthålligare och starkare så att de kommande åren med barn och barnbarn blir pigga och fina. Bild: Timo Kari

Sophia Heikkilä, 37

Familj: Man och 3 barn. Bor: I Helsingfors. Mål: Vill hitta en motionsrutin som är enkel och lustfylld och som fungerar livet ut. Vill känna sig spänstig och ha en lagom bra kondition. Bild: Timo Kari

Macke Granberg, 47

Familj: Fru och 2 barn. Bor: Grankulla. Mål: Vill få någon som sparrar honom att komma i väg till gymmet då och då. Det blir mycket promenader med hunden men han vill hitta en rutin att röra på sig under arbetsdagen när man ofta sitter stilla. Bild: Timo Kari

– För att få resultat och förändring behöver man ändra på sina nuvarande vanor och vara beredd på att dagarna kommer att se lite annorlunda ut än tidigare, säger coachen Anna Markelin, som drar projektet Upp och hoppa.

– Var och en av deltagarna kommer att få den hjälp de behöver för att skapa mer aktivitet och rörelse i vardagen och vi kommer att berätta om deras resa varje lördag en tid framöver.

Alla deltagare har redan tagit blodprover på Nightingale Health i Helsingfors och har fått ta del av resultaten i en applikation där man enkelt kan läsa av sina värden i form av ett så kallat hälsoindex. Deltagarna tar ett nytt, uppföljande blodprov när projektet Upp och hoppa går mot sitt slut. Förhoppningen är givetvis att deltagarnas hälsoindex har förbättrats.

Marjatta af Forselles, coachen Anna Markelin och Macke Granberg ser fram emot roliga veckor med nya vanor och mer aktivitet. Bild: Timo Kari

Behöver man alltid mäta sina värden på olika sätt om man vill göra en förändring?

– Självklart inte – men kunskap om utgångsläget kan bli en morot att orka kämpa på när den första förtjusningen har lagt sig. Om man misstänker att ens blodvärden är dåliga så bör man mäta dem för utan faktisk kunskap blir det svårt att göra korrekta förändringar, svarar coachen Markelin.

– Om man tycker att konditionen är dålig så är det bra att göra ett enkelt konditionstest som man sen upprepar med jämna mellanrum i samband med ett träningsprogram – man blir ju glad och peppad när resultaten blir bättre!

Medan projektet pågår kommer deltagarna också att få tips om hur de kan testa konditionen på egen hand.

Närmast förestående för gänget är nu konditionstestet på idrottscentret Kisakallio i Lojo.

– Jag ser fram emot ett fint engagemang, lite envishet och många roliga veckor tillsammans, säger Markelin.

– Det är inte enbart solsken när man ändrar sina vanor, men en sund livsstilsförändring mot bättre hälsa är den absolut bästa investeringen man kan göra.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Lahtismuseer erbjuder guldkantade skidminnen och radio- och tv-nostalgi

Mer läsning