Han vill börja bygga Tallinn-tunnel redan nästa år

Redan nästa år vill Peter Vesterbacka börja bygga en tunnel mellan Helsingfors och Tallinn – med pengar och teknik från Kina. På fem år ska tunneln vara klar. – Det går framåt. Ännu har vi inte stött på några oöverstigliga problem, säger han.

Peter Vesterbacka är mest känd som spelbolaget Rovios ansikte utåt och grundare av uppstartskonferensen Slush. Sommaren 2016 lämnade han Rovio. Röd munkjacka bär han fortfarande men Angry Birds-figuren har bytts ut. I dag är Vesterbacka engagerad i så många projekt att en tidningsartikel inte räcker till för att berätta om alla. Men vi gör ett urval.

När vi träffar Vesterbacka har han precis återvänt från Argentina som han besökt med en handfull finländska uppstartsföretag. Kontakten med Argentina föddes för några år sedan via landets dåvarande Finlandsambassadör. Vesterbackas intryck av Argentina var att där fanns många talanger inom bland annat spelutveckling, men att landet i sig var misskött. Förra veckans Argentinabesök gällde samarbete kring kampen mot korruption. Därför deltog också en tjänsteman från finländska skatteförvaltningen i resan.

– Om man vill minska korruption så är digitalisering ett bra sätt, eftersom det ger ökad transparens. Och på det området finns mycket kunnande i Finland.

Att en stor del av finländarna enligt en färsk undersökning är positivt inställda till att betala skatt, beror enligt Vesterbacka på att vi har ett välfungerande beskattningssystem där man kan sköta sin deklaration på några minuter.

– I Argentina kan deklarationen ta veckor och kräva konsulthjälp. Då är det inte konstigt om folk ogillar myndigheter.

Vill exportera finländsk vardag

Antikorruptionsprojektet är ett exempel på Vesterbackas sätt att tänka. Hans utgångspunkt är att vi i Finland har världens bästa vardag, ett välfungerande samhälle med världens bästa skolor och en pålitlig infrastruktur. Det här är saker vi själva tar för givna, men som många ute i världen avundas. Därför kan de bli exportprodukter om man lyckas skapa en hållbar affärsverksamhet kring dem. "Brand", eller varumärke, är ett ord han ofta återkommer till.

Tidigare i veckan besökte Vesterbacka Rovaniemi inom ramen för ett annat projekt, Edunation, vars mål är att locka 150 000 utländska studerande till Finland. Det är ett exempel på hur också den finländska utbildningen kan göras till en exportprodukt. Tanken är att de utländska studenterna betalar för sig och som bieffekt räknar Vesterbacka med att många av dem kommer att starta företag i Finland, vilket enligt honom är bra eftersom entreprenörskap och uppstartsföretag är precis vad Finland behöver.

– Globalt pågår en enorm konkurrens om de bästa talangerna, Vi tävlar med San Fransisco, London, Shanghai och Tokyo. Det är vissa städer som lockar, snarare än själva landet. För unga är Helsingfors en cool stad, den har ett starkt varumärke, säger Vesterbacka.

Dessutom, säger han, är boendekostnaderna fortfarande rimliga till skillnad från till exempel Stockholm och Silicon Valley, där skyhöga bostadspriser försvårar rekrytering.

Finlands geografiska läge i EU:s utkant ses oftast som en belastning, men Vesterbacka ber oss glömma EU-kartan och i stället se på Finnairs karta där vi ligger i mitten, i hjärtat av Eurasien.

– Vårt geografiska läge är överlägset. Vi är i Beijing på lite över sex timmar och i Shanghai på lite över sju. Och så har vi hela Europa alldeles bredvid oss.

Lära genom spel

Redan innan Vesterbacka lämnade Rovio startade han företaget Lightneer tillsammans med bland andra Rovio-grundaren Niklas Hed.

– Lightneer kombinerar två områden där Finland är världsbäst, utbildning och spelutveckling. Vi jobbar med inlärning enligt fun learning-konceptet.

Lightneers första spel, som går ut på att lära ut partikelfysik, har utvecklats i samarbete med Cern i Genève. I spelet har alla atomer gjorts till figurer.

– Utgångspunkten är att i första hand göra ett bra spel, men som bieffekt lär man sig också saker. Tester i skolor har visat att eleverna lär sig snabbt utan att märka det.

Rolig inlärning. Spelföretaget Lightneers spel Big Bang Legends lär ut partikelfysik. De som spelar lär sig snabbt namnet på atomerna, säger Peter Vesterbacka som är en av spelföretagets grundare. Bild: Niklas Tallqvist

Spelet har släppts i ett antal länder och i början av nästa år lanseras det globalt. Förhoppningen är att det ska bli en succé och inte automatiskt placeras i kategorin undervisningsspel. Sådana blir sällan riktigt populära, oavsett hur bra de är, men det vill Vesterbacka ändra på.

Vill bygga tunnel redan nästa år

Och nu till det projekt vi är mest nyfikna på: Vesterbackas planer på att bygga en tunnel mellan Helsingfors (eller rättare sagt Esbo) och Tallinn. Redan nästa år vill han börja – med hjälp från Kina.

– Tekniskt är det inga problem. Det går att bygga på fem år. Vi talar om en tunnel som är färdig på 2020-talet och inte på 2030-talet.

Den järnvägstunnel han planerar ska ha fyra stationer: Tallinn, en konstgjord ö vid Helsingfors kassun, Kägelviken–Otnäs och Helsingfors-Vanda flygplats. Vid varje station planeras nya stadsdelar för 50 000 invånare, så också ute i havet vid Helsingfors kassun där den nya stadsdelen skulle få en nöjesprägel, vid sidan av boende och arbetsplatser. Att bostadsbyggande är integrerat i tunnelprojektet hänger samman med Vesterbackas övertygelse om att bostadspriserna måste hållas nere för att inte försvåra rekrytering av bra personal från hela världen till regionens företag.

– Med tunneln vill vi visa att Finland inte är en ö, utan att vi är kopplade till Europa. I motsatt riktning blir Helsingfors flygplats Tallinnbornas flygplats. Det är viktigt att ha en bra förbindelse till flygplatsen, säger Vesterbacka.

Privat finansiering

Tunneln beräknas kosta 15 miljarder euro och ska enligt Vesterbacka återbetala sig på 37 år enbart med persontrafik om biljetterna kostar i genomsnitt 50 euro per resa. Restiden blir cirka 20 minuter.

70 procent av finansieringen ska komma från Kina och resten från lokala investerare, bland annat finländska pensionsförsäkringsbolag. Konsultföretaget Pöyry har gjort en lista på vilka tillstånd som behövs och gått igenom dem med Miljöministeriet.

– Vi har sagt att tidtabellen är stram. Ännu har vi inte stött på några oöverkomliga problem. Det har gått bra framåt.

Vesterbacka säger att attityden till hans idé har ändrat radikalt under det år som gått sedan han presenterade den. Från att ha betraktats som en utopi har många nu gett honom sitt stöd.

– Det är ett helt privat projekt, vi är inte ute efter pengar från staten eller EU. Vi försöker optimera allt för att vara så snabba som möjligt, vilket också är ett sätt att spara pengar.

Är finansieringen redan klar?

– Ingenting är klart förrän vi har namn på alla papper. Och det världspolitiska läget kan vi förstås inte förutse.

Inga bilar. Peter Vesterbacka har inga planer på att göra en tunnel för biltrafik. Han tror att folks intresse för bilar kommer att minska i framtiden. Bild: Niklas Tallqvist

För att bli klara på fem år är tanken att borra i sex riktningar samtidigt, från Esbo utåt och från Helsingfors kassun både in mot land och utåt mot havet. Utanför Tallinn byggs också en mindre ö och därifrån borras också i två riktningar samtidigt.

– Vi gör två tunnlar som är 17 meter i diameter, större än vad som behövs, men det görs för eventuella framtida behov. Linjen trafikeras med vanliga snabbtåg som kör 350 kilometer i timmen. Det här är teknik som redan finns i till exempel Kina och Japan, så vi tar ingen teknologirisk. Det blir ingen Hyperloop som ännu är alltför osäkert att satsa på.

För borrningen behövs tolv tunnelborrningsmaskiner. De kostar 30 miljoner euro styck, men när maskinparken väl är anskaffad är Vesterbackas vision att starta en "tunnelfabrik" som kan serva också resten av Europa och världen. Enligt Vesterbacka finns de bästa tunnelborrningsmaskinerna i Kina, där man just nu utför världens största infrastrukturprojekt.

– Kina genomför stora infrastruktursatsningar överallt i världen, så det är inget konstigt med att man är intresserat av att bygga också här.

Fräscht grepp på bostadsmarknaden tilltalar unga

17.5.2019 - 16.03