Han är hela världens "Tormund"

Vintern har kommit till Westeros och Game of thrones går in på sin näst sista säsong. Kristofer Hivjus rollfigur Tormund Giantsbane har blivit "team Snow" fullt ut.

Tv-serien Game of thrones börjar närma sig sitt slut. Natten mot måndag släpps första avsnittet till den näst sista säsongen, efter drygt ett års väntan. Kristofer Hivju spelar Tormund Giantsbane, en "wildling", i succéserien – och han berättar att det blir en spännande säsong.

– Det blir en väldigt intensiv säsong, och en säsong som har lite färre storylines, eftersom så många karaktärer har dött, säger han och fortsätter:

– Varje år försöker Game of thrones att överträffa sig själv, med spektakulära sekvenser. Jag har ju haft tur att få vara med i många av dem, då tänker jag främst på angreppet vid väggen i säsong fyra, Hardhome i säsong fem och Battle of the bastards i säsong sex. Jag kan lova att det kommer någon svärdsekvens man kan glädja sig åt.

Upptäcker nya sidor

Ett vanligt förekommande fenomen i tv-serien är att rollfigurerna dör. Kristofer Hivju kan inte berätta om Tormund Giantsbane överlever säsongen eller inte, men han kan berätta om rollfigurens utveckling.

– Det har varit en otroligt rolig resa att få följa Tormunds karaktär och upptäcka nya sidor av honom. Nu har han blivit en del av "team Snow". I början var det en slags antagonistisk funktion, men nu har han blivit bättre och bättre vän med Jon Snow så nu är han på Winterfell. Han har blivit mer involverad i den politiska aspekten i serien, säger Kristofer Hivju.

Kristofer Hivju som Tormund Giantsbane i Game of thrones. Pressbild. Bild: Helen Sloan/HBO

Kristofer Hivju föll för sin rollfigur tidigt i processen.

– Jag älskar att spela honom. Från första repliken jag fick, när jag fick audition-texten för första gången, så tänkte jag "bam", jag förstår den här killen. Det var som handen i handsken från dag ett, säger han.

Mer Beck-drama

Förutom Game of thrones, som spelas in i bland annat Nordirland och på Island, har Kristofer Hivju nu under våren spelat in fyra nya Beck-filmer. Rollfiguren Steinar Hovland kom in efter att Mikael Persbrandt lämnade filmserien 2015.

– Det vi provade nu i de kommande fyra filmerna är att involvera mer drama. Krim har en egen formel, folk förväntar sig något av de 90 minuterna de ser filmen och Beck måste hålla en kvalitet som man ska ha. Men vi provar hur långt vi kan töja gränserna, säger Kristofer Hivju.

Fakta

Sex saker att veta om Game of thrones

Effekterna: "Game of thrones" har hittills innehållit några av de mest spektakulära scenerna i en tv-serie. Striden i näst sista avsnittet "Battle of the bastards" från säsong sex innehöll 600 produktionsanställda, 500 statister, 70 hästar och tog 25 dagar att spela in, enligt Entertainment Weekly. 160 ton grus fick föras in eftersom inspelningsplatsen var för lerig.

Språken: Tre av språken som talas i "Game of thrones" är skapade av lingvisten David J Peterson. Det rör sig om dothraki, valyriska och ett språk som jättarna pratar (även fast det sistnämnda exemplet knappt förekommer i serien). Valyriska finns dessutom i olika varianter, exempelvis högvalyriska (som kan liknas vid latin) och de lågvarlyriska (som kan liknas vid de romanska språken) som pratas i bland annat Astapor. Peterson har beskrivit dothraki, med fler än 3 000 ord, som en ljudmässig mix av arabiska och spanska, där inspirationen kommer från mongoliska, georgiska och den amerikanska ursprungsbefolkningen. I sommar studerar elever vid UC Berkely språket med Peterson som lärare.

Vinjetten: Introduktionsfilmen till "Game of thrones" som visar kartan, inspirerades av idén av "en galen munk som satt i ett torn någonstans" och höll ordning på allt. Tanken är att de städer och byggnader som byggs upp i sekvensen ska kännas handgjorda av material som finns tillgängligt i en medeltida värld, som sten, trä och metall. Vissa platser på kartan visas alltid – som Kungshamn, Vinterhed, Muren och den plats där Daenerys råkar befinna sig – medan andra dyker upp om de är med i avsnittet. För företaget Elastic tar det ungefär ett halvårs arbete att leverera sekvenserna till varje säsong.

Drakarna: Designen av drakarna i "Game of thrones" började med en höna, som köptes in för att animatörerna skulle studera hur musklerna rör sig och hur skelettet begränsar dem.

"Vi byggde vår drake på i princip samma sätt. Det är en väldigt stor skillnad mellan deras tillbakadragna sätt då de bara är i närheten av Daenerys, de är väldigt aggressiva när de bröstar upp sig när något attackerar deras mamma", säger Sven Martin vid företaget Pixomondo till Washington Post.

Musiken: Ramin Djawadi har skapat mycket av musiken. Han kom bland annat på titelmelodin när han satt och nynnade i sin bil. Ett krav från skaparna var att den inte skulle innehålla någon flöjt.

"Helt enkelt för att det stilisiskt var något som vi kände hade använts i genren förut och vi ville att titelmelodin skulle vara annorlunda. Så huvudinstrumentet som vi kom fram till var cellon. Den har ett stort omfång, den kan spela både väldigt lågt och högt, och den har ett mörkt ljud. 'Game of thrones' är uppenbarligen en mörk serie, så cellon blev instrumentet", säger han till NPR.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33